لاستیک یکی از اجزا مهم خودرو به شمار می‌رود. لاستیک ها با توجه به برند، اندازه‌ و قیمت، انواع متنوعی دارند. بنابراین ممکن است هنگام خرید سردرگم شوید یا لاستیکی که مناسب خودرو شما باشد را پیدا نکنید. اما نگران نباشید، ما جامع ترین راهنمای خرید لاستیک ماشین را برای شما آماده کرده ایم، این راهنما بهترین نکات را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید مناسب ترین تایر را با بهترین قیمت برای ماشین خود تهیه کنید.

از زمان اختراع خودرو مهم ترین ویژگی ایمنی خودرو لاستیک های آن بوده اند. به هر حال، آنها تنها سطح تماس خودرو با جاده هستند. لاستیک ها به قدری مهم هستند که کارکرد موتور، ترمزها و حتی پیشرفته‌ترین سیستم های ضد لغزش نیز به آنها وابسته است و عملکرد درست آنها کاملا وابسته به کیفیت تایر های خودرو است. بنابراین، اگر خودرو شما لاستیک‌هایی داشته باشد که فرسوده، کم باد یا حتی مناسب محیط نباشد، شما و سرنشینان خودرو در معرض خطر قرار می‌گیرید.

اما اکثر رانندگان اطلاعات کافی در مورد لاستیک ندارند تا بتوانند یک خرید آگاهانه داشته باشند. برای برخی، مهمترین مورد برای انتخاب، قیمت است برخی دیگر بر اساس ظاهر یا برند خرید می‌کنند. این سوال که “چه لاستیکی بخرم؟” سوال تمامی رانندگان است و ما در این مطلب به طور کامل به این سوال پاسخ داده ایم.

چه زمانی باید لاستیک ها تعویض شوند؟

بهترین راه برای اینکه بدانید زمان خرید لاستیک های جدید برای وسیله نقلیه شما فرا رسیده است این است که مثل یک متخصص به دقت آن را بررسی کنید، آج تایر باید حداقل ۱/۶ میلی‌متر عمق داشته باشد. اگر عمق آج های لاستیک کمتر از این عدد بود باید لاستیک های خود را تعویض کنید. همچنین لاستیک ها برای عملکرد و ایمنی مطلوب باید عاری از آسیب به دیواره جانبی و سایش نامنظم باشند. البته برخی از آسیب های لاستیک را می توان ترمیم کرد تا هزینه یک لاستیک نو را نپردازید.

هر چهار لاستیک را به دقت بررسی کنید، به خصوص در مناطقی که بیشترین فرسوده شدن را دارند. اگر یک لاستیک بیشتر از لاستیک های دیگر فرسوده شده باشد ممکن است برای خودرو شما خطر آفرین باشد. سایش مداوم کل تایر طبیعی است. اما اگر فقط یک لاستیک خودرو شما فرسوده شده باشد می تواند نشانه ناهماهنگی چرخ ها یا موارد مختلف دیگری باشد. در صورت مشاهده ساییدگی زیاد یکی از لاستیک ها، باید از یک متخصص بخواهید خودرو شما را بررسی کند.

آیا باید هر چهار لاستیک را همزمان تعویض کنم؟

یکی دیگر از سوالات رایج هنگام خرید لاستیک این است که آیا لازم است هر چهار لاستیک را به طور همزمان تعویض کنید. پاسخ ساده این است: بله. بهتر است هر چهار تایر را همزمان تعویض کنید، زیرا تایرهای شما کلید عملکرد و هندلینگ خودرو شما هستند، مهم است که تا حد امکان یکسان باشند. اگر لاستیک‌های شما مطابقت نداشته باشند، ممکن است در سرعت های بالا کنترل آن دشوار شود. لاستیک های شما چیزی هستند که وسیله نقلیه شما را به جاده متصل می کنند، بنابراین داشتن سطح یکنواخت حیاتی است.

لاستیک نو بخرم یا دست دوم؟

خرید لاستیک های دست دوم خطرات زیادی دارد. از آنجایی که شما نمی‌دانید در گذشته چگونه از لاستیک ها مراقبت شده است، تشخیص اینکه آیا آنها از داخل سالم و بدون ایراد هستند دشوار است و این مساله ممکن است باعث شود شما به زودی دوباره مجبور به خرید لاستیک نو شوید. همچنین لاستیک‌های دست دوم ممکن است سایش ناهمواری داشته باشند که می‌تواند باعث ایجاد صدا، لرزش یا مشکلات دیگر شود.

بهترین راهنمای خرید لاستیک ماشین

هر لاستیک مناسب یک آب و هوا است

به عنوان مثال، اگر در شمال شرقی و نواحی سرد سیر زندگی می کنید، باید از لاستیک های زمستانی یا لاستیک نرم تر که برای سطوح لغزنده طراحی شده اند استفاده کنید زیرا چسبندگی آنها به جاده روی سطوح برفی بیشتر است. همچنین اگر شما در نواحی گرمسیر زندگی می‌کنید.

بهتر است از تایر های تابستانی استفاده کنید، زیرا تایر های تابستانی  از لاستیک سخت تر و سفت تر ساخته شده اند و این مساله باعث می‌شود که در هوای گرم بیشتر دوام بیاورند. اما اگر در شهر هایی مثل تهران زندگی می‌کنید که تغیرات دمایی بالایی ندارند پیشنهاد ما این است که از لاستیک های چهار فصل (در تمام شرایط آب و هوایی) استفاده کنید.

معنی اعداد روی لاستیک

شاید بزرگترین اشتباهی که مصرف کننده هنگام تعویض لاستیک می تواند مرتکب شود عدم استفاده از اطلاعات حک شده روی لاستیک باشد. اگر به تایر خودرو خود دقت کنید روی دیواره جانبی لاستیک، کدی را خواهید یافت که اندازه و قابلیت های تایر را نشان می دهد و می‌توان گفت دفترچه راهنمای لاستیک است. این یک کد نمونه است:

بهترین راهنمای خرید لاستیک ماشین

195/55R16 87H

  • 195 – عرض لاستیک به میلیمتر
  • 55 – نسبت عرض به ارتفاع لاستیک
  • R – ساختار لاستیک
  • 16 – قطر لاستیک به اینچ (هر اینچ تقریبا ۲/۵ سانتی متر است)
  • 87 – شاخص تحمل بار

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب لاستیک، میزان بار و تحمل آن است. هنگام انتخاب لاستیک، مصرف کنندگان باید مراقب باشند تایرهایی با ظرفیت حمل بار کمتر انتخاب نکنند. برای مثال اگر خودرو شما وانت است باید لاستیکی با ظرفیت بالاتر نسبت به خودرو های سواری انتخاب کنید.

  • V – رتبه سرعت لاستیک (درواقع لاستیک ها محدودیت سرعت دارند و شما نمی‌توانید با هر لاستیکی با سرعت بالا رانندگی کنید)

رتبه بندی سرعت لاستیک درواقع به توانایی لاستیک برای دفع گرما یا جلوگیری از ایجاد گرما ارتباط دارد. همانطور که میدانید گرما دشمن لاستیک است و هر چه دمای لاستیک بیشتر باشد، لاستیک سریعتر فرسوده می شود و حتی ممکن است در سرعت های بالا لاستیک منفجر شود. تایری با درجه سرعت بالاتر می تواند گرمای بیشتری را در سفرهای طولانی در بزرگراه دفع کند. اما اگر عادت به رانندگی با سرعت بالا یا طولانی مدت در جاده ندارید میتوانید از این مورد صرف نظر کنید.

سرعت مجاز تایرها از ۱۵۹ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. اما رایج ترین رتبه بندی سرعت T (۱۹۰ کیلومتر در ساعت) و H (۲۱۰ کیلومتر در ساعت) است که برای خودرو های معمولی مناسب است. اگر علاقه ای به رانندگی با سرعت بالا ندارید پیشنهاد ما استفاده از لاستیک با رتبه سرعت S (۱۸۰ کیلومتر در ساعت) است.

  • نوع لاستیک 

اگر کد سایز لاستیک (اولین حرف در کد روی لاستیک) به جای P با LT شروع شود، به این معنی است که لاستیک مناسب یک کامیون سبک است. لاستیک کامیون های سبک به گونه ای طراحی شده اند که ظرفیت حمل بار بیشتری داشته باشند و معمولا برای خاور ها استفاده می شوند. اما وسایل نقلیه معمولی نیازی به داشتن لاستیک LT ندارند.

معنی حروف روی لاستیک

حروف روی لاستیکحداکثر سرعت مجاز
M130
N140
P150
Q160
R170
S180
T190
U200
H210
V240
W270
Y300

کاهش مصرف سوخت با انتخاب لاستیک مناسب

طبق گفته متخصصان انتخاب لاستیک مناسب باعث کاهش 15 تا 20 درصد در مصرف سوخت می‌شود و در استفاده طولانی مدت از خودرو می‌تواند باعث کاهش هزینه های شما شود. شما همچنین باید دقت کنید که مصرف سوخت خودرو رابطه مستقیم با فشار هوای لاستیک دارد. نظارت بر فشار هوا به طور منظم می‌تواند باعث شود که مصرف سوخت شما بسیار بهینه شود.

توصیه سازنده خودرو را در نظر بگیرید

قبلاً اشاره کردیم که سازندگان وسایل نقلیه اغلب یک اندازه و نوع لاستیک توصیه شده برای هر خودرو را توصیه می‌کنند که در دفترچه خودرو به آن اشاره شده است. این توصیه بر اساس اندازه، وزن و ظرفیت بار برای وسیله نقلیه خاص شما است. تغییر اندازه و نوع لاستیک می تواند بر روی هندلینگ وسیله نقلیه شما تأثیر بگذارد. همچنین تغییر سایز لاستیک می تواند بر عملکرد سرعت سنج شما تأثیر بگذارد. برای بسیاری از خودروها، سرعت سنج بر اساس چرخش یک دور کامل تایر سرعت خودرو را تایین می‌کند.

اگر اندازه لاستیک تغییر کند، مدت زمانی که یک لاستیک طول می کشد تا یک چرخش کامل انجام دهد افزایش می یابد و از آنجایی که درجه سرعت سنج خودرو بر اساس چرخش لاستیک تنظیم شده است، تایر جدیدتر که بزرگتر است سرعت سنج را از تشخیص سرعت صحیح خودرو باز می دارد.

انواع لاستیک خودرو

وقتی صحبت از انواع لاستیک می شود، انواع مختلفی در بازار وجود دارد. به عنوان مثال، لاستیک های چهار فصل، لاستیک های تابستانی، لاستیک های زمستانی، لاستیک های تور و غیره وجود دارد. البته مهم است که توجه داشته باشید نوع لاستیک مورد نیاز شما به نوع وسیله نقلیه شما و همچنین سبک رانندگی شما بستگی دارد.

لاستیک چهار فصل

شما می توانید یک لاستیک چهار فصل تهیه کنید که به راحتی در تمام طول سال از آن استفاده کنید. لاستیک های چهار فصل شرایط رانندگی نرمی را در بزرگراه ایجاد می کنند و کشش و چسبندگی خوبی برای تمام فصول دارند، به همین دلیل به آنها لاستیک چهار فصل می‌گویند. این لاستیک ها در هوای سرد توام با برف یا باران، تایرهای چهار فصل، فرمانپذیری مناسبی را ارائه می دهند. اما با این حال، در برف و یخ سنگین، توصیه اکید می شود که لاستیک‌های مخصوص برف را خریداری کنید یا از زنجیر چرخ استفاده کنید.

اگر شما در آب و هوای جنوبی و بسیار گرم زندگی می کنید، تایرهای چهار فصل تنها سطح متوسطی از کشش را فراهم می‌کنند. آج و جنس تشکیل دهنده آنها نرمی و انعطاف پذیری تایرهای تابستانی را برای فرمانپذیری عالی در روزهای گرم و بارانی ندارند.

به طور خلاصه تایرهای چهار فصل به این منظور ساخته شده­‌اند که «همه کاره» باشند گرچه همه کاره بودن به این معنا نیست که در شرایط خاص یا سخت نیز کاربرد داشته باشند. در نتیجه، اشکالات تایرهای چهار فصل به مکان و مسیری که در آن رانندگی می‌­کنید بستگی دارد. اگر محل کار و زندگی شما در شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم است لاستیک‌های چهارفصل ممکن است بهترین انتخاب نباشند.

لاستیک های تور

نوع دیگری از لاستیک که می تواند برای ماشین شما مناسب باشد، تایرهای تورینگ است. لاستیک‌های تورینگ یا لاستیک های مناسب سفر مانند تایرهای چهار فصل به یک سواری نرم کمک می‌کنند اما نسبت به آنها مزایای بیشتری دارند. برای مثال هندلینگ بهتری نسبت به لاستیک های چهار فصل دارند.

لاستیک‌های تور معمولاً رتبه‌بندی سرعت بیشتری دارند، به این معنی که لاستیک‌ها می‌توانند سرعت‌های بالاتری را تحمل کنند در حالی که همچنان عملکرد بهینه ای دارند و امنیت خودرو را حفظ می‌کنند و به راحتی میتوان آنها را کنترل کرد. به طور کلی، تایرهای تورینگ برای سفر های طولانی و رانندگی های طولانی مدت ساخته شده اند.

لاستیک های تابستانی

اگر در آب و هوای گرم تری زندگی می کنید، لاستیک های تابستانی می توانند برای شما مناسب باشند. لاستیک های تابستانی طوری طراحی شده اند که در شرایط آب و هوایی گرم بهترین عملکرد را داشته باشند و برای تمام طول سال مناسب نیستند. آنها در شرایط مختلف مانند آب و هوای خشک یا مرطوب دارای چسبندگی قوی و هندلینگ بالا هستند.

لاستیک بزرگراه

کامیون ها وسایل نقلیه سنگین تری هستند و طبیعتا به لاستیک‌های متفاوتی نسبت به ماشین های سواری نیاز دارند. لاستیک های بزرگراهی مناسب ترین لاستیک برای کامیون ها و وسایل نقلیه ای هستند که همواره در جاده ها و بزرگراه های کشور رانندگی می‌کنند. این لاستیک ها برای کمک به ایجاد یک سواری امن و یکنواخت در سرعت‌های بالا ساخته شده اند و کاملا مناسب ماشین های سنگین هستند.

لاستیک‌های بزرگراهی دارای آج های خاصی هستند که به دوام لاستیک کمک می‌کند و باعث افزایش عمر آنها می‌شود. لاستیک ها به طور کلی برای استفاده در تمام فصول سال طراحی شده اند و کشش خودرو را در تمام فصول بالا نگه می‌دارند.

از مزایا این لاستیک ها می‌توان به عمر بیشتر آج های تایر اشاره کرد. آج لاستیک های بزرگراهی به طور معمول با الگوهای خاصی طراحی می‌شوند که سر و صدا را کاهش می دهند و گرما را از بین می برند، که به نوبه خود سبب تضعیف سایش و عمر طولانی تر تایر می شود. همچنین کشش بهتر در جاده‌های مرطوب از قابلیت های این لاستیک است. اکثر مدل های لاستیک بزرگراهی به ریزشیارهایی برروی آج مجهز هستند که به سرعت آب را از بین آج­ها عبور می‌‌دهد و باعث افزایش کشش در جاده‌های مرطوب می شود.

لاستیک های بزرگراهی مصرف سوخت بهتری در مقایسه با دیگر تایر ها دارند. تایرهای بزرگراهی برای رفت و آمد طولانی و عملکرد در جاده های آسفالت با سرعت بالا طراحی شده‌اند. یکی از ویژگی‌های اصلی این مدل ها ارائه یک سواری نرم و آرام با مصرف سوخت بهینه است. و همچنین طراحی آج در تایرهای بزرگراه به گونه‌ای است که در مقایسه با انواع دیگر تایرها ترمزگرفتن و پیچیدن را برای راننده بسیار راحت تر می‌کند.

لاستیک های خاکی یا تایرهای زمین گلی

اگر دوست دارید خارج از جاده رانندگی کنید یا اغلب روی سطوح ناهموار رانندگی می‌کنید، لاستیک‌های خاکی می‌توانند به شما کمک کنند تا با آسایش و راحتی در آن محیط‌ها پیمایش کنید. لاستیک های خاکی با الگوهای آج پیچیده ساخته شده اند که از وسیله نقلیه شما در هنگام رانندگی خارج از جاده مانند خاک، شن یا ماسه پشتیبانی می کنند. لاستیک های خاکی هنگام رانندگی در خارج از جاده، امنیت را در هنگام برخورد با شرایط مختلف رانندگی فراهم می کنند.

تایرهای گل و لای، همانطور که از نامشان مشخص است، به طور خاص به عنوان تایرهای خارج از جاده طراحی شده‌اند. تایرهای گل و لایی می‌توانند بر روی هر سطح از گل تا ریگ‌زار و تپه‌های شن و ماسه‌ای غیر هموار حرکت کنند. در تایرهای گل ولای، بلوک‌­های آج بزرگتر و فاصله بین آنها بیشتر از تایرهای عادی است. این تفاوت‌ها برای پاک کردن گل و همچنین گرفتن و رها کردن سطح زمین به طور موثر برای ایجاد حداکثر تماس لاستیک با زمین برای کشش بهتر طراحی شده است.

این تایرها با داشتن شیارهای عمیق آج و همچنین با استفاده از فناوری ریزشیارهای سه بعدی پیوسته گل، خرده سنگها و ..  به بیرون پرتاب می­کنند. تا خودرو بتواند به صورت مطمئن مسیرهای شیب‌دار و زمین‌های مختلف را بپیماید.

کشش یا عمر آج؟

تایر های با کشش بالا از جنس لاستیک خاصی ساخته شده اند که به آنها کمک می کند تا کاملا به جاده چسبیده و کشش مناسب را هنگام رانندگی به شما بدهند. اما متأسفانه، چسبیدن لاستیک به جاده به معنای سایش سریع تر آج های آن و فرسودگی زودتر است. با این حال، لاستیک‌هایی با عمر طولانی تر، آج سفت‌تر و انعطاف‌پذیری کمتری دارند، بنابراین عملکردی مانند لاستیک‌های با کشش بالا که در بالا ذکر شد را در جاده ندارند. اما هردو نوع لاستیک بسیار ایمن و به خوبی ساخته شده اند و این کاملا به نوع رانندگی و خودرو شما بستگی دارد که کدام لاستیک را انتخاب کنید.

فرماندهی دقیق یا سواری روان؟

هندلینگ یا فرماندهی زمانی دقیق می شود که دیواره های جانبی لاستیک کمی سفت باشد. هندلینگ دقیق برای برخی از رانندگان مانند رانندگان خودرو های سنگین و کامیون ها اهمیت زیادی دارد. اما وقتی دیوارهای جانبی انعطاف کمتری دارند، سر و صدای رانندگی بلندتر می شود.

زمانی که دیواره‌های جانبی لاستیک‌ها انعطاف‌پذیرتر باشند، سواری نرم‌تر و آرام‌تر است. اما آنچه را که در راحتی به دست می آورید در حمل و نقل دقیق از دست داده اید. در هر صورت، هر دو نوع لاستیک ایمن هستند. اینکه کدام لاستیک را خریداری می کنید به سبک رانندگی شما بستگی دارد.

عملکرد بالا یا مصرف کمتر سوخت

تایرهای با مقاومت گردشی پایین باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شوند. یکی از دلایل این است که آنها در واقع گردتر از تایرهای معمولی هستند. محلی که لاستیک ها با جاده برخورد می کنند “سطح تماس” نامیده می شود که در لاستیک هایی که برای مصرف سوخت بهینه هستند، این سطح تماس کمتر از لاستیک های دیگر است. بنابراین، آنها راحت تر می چرخند، که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو و کاهش فشار به موتور می شود، زیرا سوخت زیادی برای چرخش آنها مصرف نمی شود.

هنگامی که سطح تماس کوچکتر است، اصطکاک کمتری وجود دارد، که ثابت می‌کند چرا آنها راحت تر می چرخند. با این حال، همانطور که بالاتر ذکر شد، اگر به دنبال کشش و عملکرد بهتر هستید، به اصطکاک بیشتری نیاز دارید. بنابراین هرچه لاستیک گرد تری انتخاب کنید چسبندگی خودرو به جاده کاهش و در مقابل آن مصرف سوخت خودرو نیز کمتر می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید لاستیک ماشین

متاسفانه با اینکه لاستیک های زیادی در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها برای خودرو شما می‌توانند مناسب باشند، یک لاستیک نمی‌تواند همه موارد بالا را به شما بدهد. در واقع شما باید مهمترین موارد را با توجه به نوع ماشین و رانندگی خود در نظر بگیرید و بسته به شرایط بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه ما به بررسی مهمترین مواردی که هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کنید می‌پردازیم.

قیمت

همیشه به قیمت ذکر شده توجه نکنید، در واقع شما هنگام خرید یک جنس به دو صورت هزینه می‌کنید، یک هزینه، هزینه نقد است که هنگام خرید لاستیک باید بپردازید و یک هزینه، هزینه مخفی و هزینه های پنهان است که باید چند مدت بعد از خرید جنس آن را بپردازید. پس فقط به این دلیل که یک جنس قیمت کمتری دارد، به این معنی نیست که ارزان است. ممکن است هزینه های پنهان زیادی بعد از خرید آن به وجود بیاید.

برای مثال، دوام یک تایر ممکن است تنها ۵۰ هزار کیلومتر باشد و قیمت آن ۲ میلیون تومان باشد. اما لاستیک دیگر ممکن است ۳ میلیون تومان باشد اما در عین حال دوام آن ۱۰۰ هزار کیلومتر باشد. بنابراین، اگر تایر اول که به ظاهر ارزان تر است را خریداری کنید در نهایت بسیار بیشتر از زمانی که تایر دوم را خریداری کرده باشید، خرج خواهید کرد. اینها عواملی هستند که هنگام تعیین قیمت تایرها باید به دقت آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

همچنین هزینه نصب باید در نظر گرفته شود. برخی از لاستیک ها هزینه نصب بالاتری دارند، در حالی که برخی از آنها قیمت بسیار پایین تری دارند. بنابراین، هنگامی که قیمت موضوع اصلی است، این نیز باید در تصمیم شما نقش داشته باشد.

مصرف سوخت

بسیاری از تولیدکنندگان لاستیک در حال حاضر لاستیک هایی را ارائه می دهند که دارای برچسب مصرف سوخت یا صرفه جویی در انرژی هستند. این لاستیک ها آلایندگی کمتری دارند و راندمان سوخت بهتری نیز ارائه می دهند. بنابراین، اگر به‌ خصوص در مورد مصرف سوخت خودرو (با توجه به قیمت بالای سوخت) و محیط‌زیست نگران هستید، لاستیکی بخرید که بهترین مصرف سوخت را فراهم کند.

سر و صدا

لاستیک ها هنگام رانندگی صدا تولید می کنند. این یک واقعیت است و هیچ کاری نمی توان در مورد آن انجام داد. با این حال، اگر سر و صدا به داخل کابین خودرو راه یابد، می تواند تجربه بسیار ناراحت کننده ای باشد. بسیاری از تولید کنندگان لاستیک در حال حاضر لاستیک هایی را ارائه می دهند که ادعا می کنند بدون سر و صدا هستند. بنابراین، تایرهایی بخرید که کمترین صدا را تولید کنند.

آب و هوا

ممکن است این مورد را بی اهمیت بدانید، اما این مساله که آیا لاستیک برای آب و هوای منطقه زندگی شما مناسب است یا نه یکی از مواردی است که باید هنگام خرید لاستیک های جدید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. به عنوان مثال، کرمان دارای آب و هوای گرم است.

بنابراین، اگر شخصی که در این شهر زندگی می‌کند لاستیک زمستانی بخرد، نباید انتظار داشته باشد که خودرو عملکرد خوبی داشته باشد. فقط لاستیک تابستانی می تواند در منطقه ای مانند کرمان یا مناطق جنوبی که بسیار گرم و خشک هستند به خوبی کار کند.هنگام خرید لاستیک های نو، باید آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید را به دقت در نظر بگیرید.

برند

تولیدکنندگان لاستیک بی شماری در جهان وجود دارند. آیا همه آنها قابل اعتماد هستند؟ پاسخ ساده و سرراست است. نه! در حالی که برند های تولید کننده لاستیک هر روز در حال افزایش است، اما همه آنها لاستیک هایی تولید نمی کنند که امنیت جانی شما و سرنشینان خودرو را تامین کند و قابل اعتماد باشد. آنهم در کشوری مانند ایران که تعداد تصادفات ناشی از معیوب بودن لاستیک ها در حال افزایش است، همیشه باید یک برند معتبر انتخاب کرد.

عملکرد واقعی در جاده

قبل از خرید تایر باید عملکرد جاده ای آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. چسبندگی لاستیک معیار مفیدی برای عملکرد آن در جاده است. لاستیک هایی بخرید که چسبندگی خوبی در جاده دارند. هر دو حالت خشک و مرطوب باید در نظر گرفته شود. خرید لاستیک هایی که در هنگام بارندگی کشش را از دست می دهند، فایده ای ندارد. بنابراین، لاستیک هایی را خریداری کنید که کشش عالی را روی سطوح خشک و مرطوب ارائه می دهند.

تحمل بار

اگر قصد خرید لاستیک برای خودروی سواری را دارید، پس نیازی به توجه زیادی به شاخص تحمل بار ندارید. اما، اگر یک وسیله نقلیه تجاری یا باربری دارید، شاخص بار یک فاکتور اساسی است که باید در نظر گرفته شود. شاخص بار نشان دهنده میزان وزنی است که یک تایر می تواند تحمل کند.

اگر شما یک راننده کامیون هستید ممکن است نیاز داشته باشید که برای روز ها یا حتی هفته ها بار های چند تنی را از شهری به شهر یا کشوری دیگر ببرید و در طول این مدت تمام این فشار روی لاستیک ها است و تایر ها فشار بالایی را در طول مدت زمان زیادی تحمل می‌کنند. از این رو باید لاستیک هایی بخرید که شاخص تحمل بار بالایی داشته باشند و بتوانند با خیال راحت کالا را حمل کنند.

سبک رانندگی

سبک رانندگی شما تاثیر مستقیم روی عمر و عملکرد لاستیک های می گذارد. اگر فردی هستید که ترجیح می دهید با سرعت بالا رانندگی کنید، خرید یک لاستیک با کارایی بالا توصیه می شود. از سوی دیگر، اگر راننده ای هستید که فقط روی رسیدن از نقطه A به B تمرکز کرده اید، نیازی به انتخاب لاستیک با کارایی بالا ندارید. بنابراین، هنگام خرید لاستیک های جدید، سبک رانندگی خود را در نظر بگیرید.

سرعت مجاز

اگر ماشین گران قیمتی دارید یا اینکه می توانید با ماشین خود با سرعت بالا رانندگی کند،  سرعت مجاز لاستیک را در نظر بگیرید. اگر لاستیکی با سرعت کمتر از سرعتی که قصد رانندگی با آن را دارید بخرید، امنیت خود را در معرض خطر قرار می دهید. برای مثال اگر عادت به رانندگی با سرعت بالای ۱۸۰ کیلومتر در ساعت دارید نباید لاستیکی با امتیاز Q بخرید.

بنابراین، لاستیکی بخرید که دارای رتبه سرعتی باشد که به راحتی با ویژگی های عملکرد خودرو مطابقت داشته باشد. مانند شاخص بار، درجه سرعت نیز در دیواره جانبی لاستیک ذکر شده است.

اندازه

قبل از اینکه برای خرید لاستیک اقدام کنید، باید اندازه لاستیک خود را بر اساس مشخصات سازنده خودرو خود بدانید. این اطلاعات در دفترچه راهنمای مالک و همچنین بر روی برچسب اطلاعاتی داخل درب راننده موجود است. البته اکثر فروشندگان عمده تایر قادر خواهند بود این اطلاعات را بر اساس مدل و برند تأیید کنند.

اگر قصد خرید روکش صندلی ماشین برای خودرو خود را دارید پیشنهاد میکنیم به فروشگاه سایت سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد