سوالی دارید؟

یکی از نگرانی های اصلی هنگام تعویض روغن خودرو و به خصوص روغن ترمز این است که در زمان استفاده از این روغن با بدنه خودرو نفوذ نکند؛ زیرا آسیب جدی به آن وارد می‌کند. روغن ترمز یکی از مضرترین مواد برای رنگ آمیزی خودرو است و می‌تواند به رنگ خودرو شما صدمه بزند و ارزش آن را کم کند. زمانی که خودتان روغن خودرو را تعویض می‌کنید، اغلب به بدنه خودرو نشت می‌کند، بنابراین باید بهترین راه را برای انجام این کار پیدا کنید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد نکات مهم تعویض روغن خودرو صحبت کنیم و به شما بگوییم که در صورت ریختن روغن ترمز روی خودروی شما چه کاری انجام دهید تا از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

روغن ترمز چیست؟

ابتدا باید بدانید روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می‌دهد. بسیاری از مردم بر این باورند که روغن ترمز برای روغن کاری و نرم کردن ترمز به کار می‌رود. با این حال، جالب است که برخلاف تصور رایج، روغن ترمز روغنی است که وظیفه انتقال نیروی وارد بر پدال ها به پیستون ها و لنت ها را بر عهده دارد و در نتیجه باعث توقف یا کاهش سرعت خودرو می‌شود.

روغن ترمز ماده ای است که با جذب رطوبت هوا از گرم شدن بیش از حد روغن در داخل باک جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از روغن ترمز در سیستم ترمز خودروها استفاده می‌شود. زیرا فرآیند ترمزگیری، گرمای زیادی تولید می‌کند و روغن کاری می‌تواند این گرما را خنثی و کنترل کند تا مشکلاتی مانند آتش سوزی پیش نیاید.

روغن ترمز به خاطر داشتن خاصیت اسیدی اگر روی بدنه و لاستیک ها بریزد باعث آسیب جدی به این قسمت ها می‌شود.

روغن ترمز چه رنگی است؟

یکی از مواردی که بسیاری از افراد هنگام خرید روغن باید به آن توجه کنند رنگ آن است که هر روغنی با این مشخصه به ما می‌گوید که چه کیفیتی (DOT) دارد.

روغن های ترمز با توجه به نقطه جوش به 4 دسته تقسیم می‌شوند: DOT2، DOT3، DOT4، DOT5 که هر کدام دارای نقطه جوش 190، 205، 230 و 260 هستند. این 4 دسته را در رنگ های زرد، آبی و سبز می‌توان در بازار خریداری کرد و هر رنگ روغن ترمز مخصوص ماشین خاصی نیست.

به طور معمول، شرکت های روغن ترمز بر اساس وزن، قدرت و نقطه جوش هر وسیله نقلیه، روغن ترمز خاصی تولید می‌کنند و اینها روی درپوش روغن ترمز مورد استفاده برای هر خودرو نوشته می‌شود؛ بنابراین، هنگام تعویض روغن خودرو، باید به درپوش روغن ترمز توجه کنید تا از مناسب بودن آن برای خودروی خود مطمئن شوید.

ماهیت روغن ترمز

مایع سیالی که عملکرد ترمز خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد روغن ترمز است. روغن ترمز از طریق سیستم ترمز خودرو حرکت می‌کند و نیروی وارد شده به پدال ترمز را به چرخ ها منتقل می‌کند. با انتقال این نیرو، سرعت خودرو کاهش می‌یابد و در نهایت متوقف می‌شود. این مایع به رطوبت اتمسفر حساس است و در صورت قرار گرفتن در این شرایط خواص آن از بین می‌رود.

خاصیت دیگری که روغن ترمز دارد این است که به راحتی می‌تواند رنگ خودرو را در خود حل کند. پس در زمان تعویض باید تمام دقت خود را به کار ببرید که این اتفاق برای شما نیفتد.

چه زمانی نیاز به تعویض روغن ترمز خودرو داریم؟

تعویض روغن ترمز مانند روغن موتور نیست که نیاز باشد در فاصله های کوتاه آن را عوض کنیم. اما برای اینکه بدانید روغن ترمز ماشین شما چه موقع نیاز به تعویض دارد باید محل روغن را چک کنید اگر در بالاترین سطح یعنی MAX باشد بهترین حالت ممکن است؛ اما در صورتی که مشاهده کردید روغن به زیرخط نشانگر رسیده حتماً اقدام به تعویض آن کنید. به این نکته توجه کنید که اگر این کار به موقع انجام نشود در سیستم ترمز خودرو اختلال ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است.

ریختن روغن ترمز روی بدنه خودرو

بیشتر ما زمانی که می‌خواهیم خودمان در منزل روغن ترمز خودرو خود را عوض کنیم نگران این هستیم که روی بدنه بریزد و به رنگ آن آسیب برساند. به شما توصیه می‌کنیم اگر مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید حتماً از یک متخصص بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

دو نوع روغن ترمز در بازار وجود دارد که یکی از آنها حاوی گلیکول است و اگر این ماده روی بدنه یا کاپوت ریخته شود به سرعت رنگ خودرو را از بین می‌برد. اما اگر روغن ترمزی که استفاده می‌کنید دارای ترکیب سیلیکونی باشد، پس از ریختن آن، چند لحظه فرصت دارید تا روغن را از روی بدنه خودرو بشویید تا به رنگ خودرو آسیبی نرسد.

اکثر افرادی که در مراکز تعویض روغنی ها کار می‌کنند به خاطر تجربه ای که دارند می‌توانند به صورت حرفه ای و با نهایت دقت این کار را انجام دهند تا مشکلی برای خودروی شما پیش نیاید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر مسلط به این کار نیستید و احتمال می‌دهید بعد ریختن روغن ترمز به بدنه خودرو و رنگ صدمه می‌زنید، توصیه می‌کنیم حتماً از خدمات تعویض روغن خودرو استفاده کنید تا یک فرد حرفه ای و متخصص این کار را برای شما انجام دهد.

راه حل ریختن روغن ترمز روی بدنه خودرو

شاید برای خیلی از ما این سؤال پیش بیاید که اگر روغن ترمز روی بدنه خودرو بریزد، چه کاری باید انجام دهیم؟ این که در چه مدت زمانی روغن با رنگ بدنه واکنش نشان می‌دهد بستگی به ترکیبات روغن دارد و نمی‌توان زمان دقیقی برای این موضوع بیان کرد. در ادامه با هم یکی از مراحل پاک‌کردن بدنه بعد ریخته شدن روغن را بررسی می‌کنیم:

1- شستن روغن ریخته شده

ابتدا مهم است که روغن ریخته شده را فوراً با آب بشویید و کاملاً از روی رنگ ماشین پاک کنید.

از ریختن روغن حتی روی قسمت های پایین تر مانند سپرها و چراغ های جلو خودداری کنید، زیرا ترکیب اسیدی روغن ترمز می‌تواند به این قسمت ها نیز آسیب برساند. برای تسریع این روند و جلوگیری از مشکلات احتمالی، توصیه می‌کنیم تا حد امکان از شلنگ استفاده کنید.

می‌توانید این کار را چندین بار انجام دهید تا مطمئن شوید که روغن به طور کامل از بدنه خودرو پاک شده و دیگر آسیبی به خودرو شما وارد نمی‌شود.

2- خشک کردن مکان موردنظر

در مرحله بعد اگر از نبود روغن روی بدنه خودرو مطمئن هستید باید با حوله تمیز و نرمی بدنه خودرو را کاملاً خشک کنید و دقت کنید که آب آغشته به روغن روی بدنه باقی نماند.

توصیه می‌کنیم در این فرآیند صبور باشید و با سرعت بالایی این کار را انجام دهید تا به رنگ خودرو آسیبی نرسد.

3- مراجعه به یک کارشناس

پس از انجام این مراحل، احتمال آسیب دیدن رنگ خودرو بسیار کم است، اما بهتر است آن را به یک متخصص هم نشان دهید. به همین دلیل پس از انجام مراحل بالا توصیه می‌کنیم حتماً برای بررسی رنگ خودرو به افرادی که در این زمینه تخصص دارند مراجعه کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

نکات مهم در زمان تعویض روغن ترمز خودرو

هنگام تعویض روغن خودرو به خصوص روغن ترمز به این نکات توجه کنید تا دچار مشکل نشوید:

قبل از شروع کار پارچه ای را روی بدنه خودرو قرار دهید تا کار انجام شود و از ریختن روغن روی بدنه جلوگیری شود.

قبل از هر کاری روغن را در محل دیگری دور از خودرو خود باز کرده و در ظرف مخصوص بریزید. بهتر است ظرفی که برای ریختن روغن انتخاب می‌کنید حالت قیف مانند باشد تا از ریختن به اطراف جلوگیری کند.

توصیه می‌کنیم تا حد امکان از روغن ترمز سیلیکونی که قدرت تخریب و صدمه کمتری دارد استفاده کنید تا در صورت ریختن این روغن روی بدنه خودرو زمان کافی برای پاک کردن داشته باشید.

توصیه می‌کنیم اگر خودتان تجربه کافی در زمینه تعویض روغن خودرو ندارید، این کار را به یک متخصص بسپارید تا با بهترین کیفیت و سریع ترین روش برای شما انجام دهد و از بروز مشکل جلوگیری کند.

عوامل دیگری که در روی رنگ خودرو تاثیر منفی می‌گذارد کدام است؟

ظاهر و زیبایی هر خودرو به رنگ آن بستگی دارد. هر چه رنگ خودرو سالم تر باشد، این در زمان فروش ارزش آن بیشتر خواهد بود. زمانی که روغن ترمز روی رنگ خودرو ریخته شود، رنگ بدنه به راحتی با روغن مخلوط می‌شود و به آن آسیب می‌زند. اما عواملی انسانی و عوامل شیمیایی (غیرانسانی) دیگری به غیر از روغن ترمز هم هستند که باعث از بین رفتن رنگ خودرو می‌شوند.

  • عوامل غیر انسانی (شیمیایی)

مواد اسیدی: برخی از مواد خاصیت اسیدی دارند و باعث حل شدن و تیرگی رنگ خودرو می‌شود. به همین دلیل به محض تماس مایع اسیدی با رنگ بدنه خودرو باید فوراً آن را پاک کرد.

فضولات پرندگان: ممکن است خودرویی را دیده باشید که برای مدت طولانی در یک مکان پارک شده و مدفوع پرندگان روی آن است. وقتی این باقیمانده خشک می‌شود و روی بدنه خودرو باقی می‌ماند، رنگ روی بدنه تأثیر عمیق‌تری می‌گذارد؛ زیرا اسید باقی مانده به رنگ خودرو آسیب می‌رساند.

اثر دوده یا خاکستر: اگر ماشین به دلیل سیاهی به سرعت تمیز نشود، رنگ آن از بین می‌رود.

عدم وجود مواد شوینده با مواد خاص: برای جلوگیری از آسیب رساندن به رنگ بدنه خودرو، شستشوی خودرو با کارواش باکیفیت و مخصوص انجام شود. استفاده از وسایلی مانند مایع ظرفشویی باعث تضعیف تثبیت کننده رنگ می‌شود. در نتیجه رنگ خودرو به مرور زمان خراب شده و از بین می‌رود

شیره درختان: یکی دیگر از عوامل طبیعی که بر رنگ خودرو تأثیر می‌گذارد، شیره درخت است. شیره درخت باعث می‌شود رنگ خودرو به مرور زمان براق و رنگ خود را از دست بدهد. دمای بالای هوا این روند را تسریع می‌کند.

شیره درخت، با چسبندگی ذاتی خود، می‌تواند تمیز کردن آن را دشوار کند. اما بهتر است زودتر اقدام کنید و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن شیره درختان، استفاده از محلول‌های پاک‌کننده، به‌ویژه محلول‌های حاوی الکل است. با فرو بردن یک پارچه تمیز در این پاک کننده ها و پهن کردن حوله روی سطح آغشته به شیره و استراحت 30 ثانیه می‌توانید سطح را به راحتی تمیز کنید. اگر بار اول نتوانستید سطح را تمیز کنید، می‌توانید این کار را تا زمانی که سطح کاملاً تمیز شود تکرار کنید.

بنزین: هنگام پرکردن باک خودرو بهتر است مراقب باشید که بنزین روی رنگ خودرو نریزد. پس از ریخته شدن بنزین روی رنگ ماشین چون به سرعت تبخیر می‌شود ممکن است به آن توجه نکنیم؛ اما این کار به مرور زمان می‌تواند باعث تیرگی و آسیب به رنگ خودرو شود.

در صورت ریخته شدن بنزین روی رنگ، جای نگرانی نیست و می‌توانید به راحتی آن را بشویید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

قهوه و نوشابه: اگر به طور تصادفی قهوه یا نوشابه را روی سطح ماشین خود ریختید، آن را نادیده نگیرید. این مایعات به دلیل اسیدیته بالایی که دارند می‌توانند به سطح محافظ رنگ خودرو شما حمله کنند. اگر این مایعات را روی رنگ ماشین ریختید، بهتر است بلافاصله آن را تمیز کنید.

  • عوامل انسانی

استفاده افراد از تجهیزات نامناسب و مواد شوینده بی کیفیت در کارواش ها به رنگ خودرو شما آسیب می‌زند. در برخی موارد حتی مشاهده شده که این عوامل باعث ایجاد خط‌وخش در رنگ خودروها هم شده است.

 

چند نکته برای مراقبت از رنگ خودرو

علاوه بر آنچه در ابتدای مقاله ذکر شده است، رعایت نکاتی که در زیر به آنها اشاره می‌شود می‌تواند به افزایش عمر و کیفیت رنگ خودروی شما کمک کند.

1- در صورت امکان، سعی کنید خودرو را در مناطق سرپوشیده مانند پارکینگ پارک کنید. اشعه ماورای بنفش در نور خورشید در دراز مدت تأثیر مخربی بر رنگ خودروی شما خواهد داشت.

2- توصیه می‌شود برای شستشو خودرو خود همیشه از محلول تمیزکننده صحیح و استاندارد برای این کار استفاده کنید و پس از شستشو حتماً آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید. در صورت خشک نشدن خودرو، مواد معدنی موجود در آب روی رنگ باقی می‌ماند و بر کیفیت آن تأثیر منفی می‌گذارد.

3- دستمال یا حوله های استفاده شده را پس از هر بار استفاده بشویید تا در مرحله بعدی کثیفی و آلودگی دستمال روی رنگ خودرو شما تأثیر منفی نگذارد.

سخن پایانی

حفظ رنگ خودرو و پرهیز از عواملی که به رنگ خودرو آسیب می‌زند، نه تنها زیبایی ظاهری خودروی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه ارزش خودرو را هنگام فروش افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روغن ترمز برای از بین بردن خط و خش استفاده کنند. با این حال، برخلاف این تصور غلط، روغن ترمز به رنگ خودرو آسیب می‌رساند. برای اینکه دچار چنین اشتباهی نشوید برای ترمیم رنگ حتماً به رنگ کاری خودرو مراجعه کنید.

اگر می خواهید روغن موتور خودرو خود را تعویض کنید بهتر است آن را به یک متخصص حرفه ای بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد