سوالی دارید؟

کیفیت روغن موتور تاثیر مستقیم روی عملکرد موتور و عملکرد کلی خودرو دارد و برای اینکه موتور ماشین بهترین عملکرد خود را داشته باشند، انتخاب روغن موتور مناسب بسیار مهم است. همچنین تمیز و با کیفیت بودن روغن، از موتور خودرو شما محافظت می کند و باعث می‌شود قطعات موتور دیرتر فرسوده و خراب شوند.

روغن‌ موتور مانند خون برای موتور شما است، روغن در سراسر موتور گردش می‌کنند و به پیستون‌ها اجازه می‌دهند صدها بار در ثانیه بدون آسیب دیدن در سیلندرهای موتور بالا و پایین بروند. روغن موتور همچنین قطعات ریز داخل موتور را خارج کرده و اصطکاک بین قطعات فلزی را کاهش می دهد و جلوی لرزش بیش از حد موتور و لرزش فرمان را می‌گیرد در نتیجه به شما اطمینان می دهد که موتور به درستی کار کند.

هنگام انتخاب روغن مناسب برای موتور خودرو، انتخاب های زیادی وجود دارد و این تنوع محصول ممکن است شما را هنگام خرید دچار مشکل کند. ما در این مقاله به طور کامل و قدم به قدم به شما کمک می‌کنیم که بهترین روغن را برای خودرو خود تهیه کنید پس در ادامه همراه اسپرت سهند باشید.

وظیفه روغن موتور چیست؟

عملکرد اصلی روغن موتور کاهش اصطکاک و کاهش سایش است، اما روغن موتور نقش های مهم دیگری را نیز در موتور شما ایفا می کند. برای درک بهتر این که روغن موتور چه کار می کند، باید بدانیم چرا استفاده از آن ضروری است.

۴عملکرد اصلی روغن موتور

۱. کاهش اصطکاک و سایش

رایج ترین و ضروری ترین وظیفه روغن موتور به حداقل رساندن اصطکاک و سایش بین قطعات است. همچنین کاهش اصطکاک از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند و سایش آنها را کاهش می‌دهد، در استفاده از آن باعث افزایش عمر موتور و قطعات آن می‌شود.

۲. حفظ پاکیزگی اجزا داخلی موتور

تمیز نگه داشتن قطعات موتور یکی دیگر از وظایف اصلی روغن موتور است. برای حفظ پاکیزگی داخلی، روغن موتور آلاینده ها را در خود معلق می کند و از چسبیدن آلاینده ها به اجزای داخلی موتور و آسیب به آنها جلوگیری می کند.

۳. کاهش دمای قطعات موتور

کاهش اصطکاک، دمای قطعات متحرک را به حداقل می رساند. روغن موتور همچنین گرما را از نواحی موتو جذب می‌کند و آن را به مخزن روغن منتقل می کنند. قابلیت انتقال حرارت یک ویژگی ویسکوزیته روغن است. همچنین بهتر است بدانید که روغن های سبک تر قابلیت انتقال دمای بهتری دارند و بسیار راحت تر دمای موتور را کاهش می‌دهند.

۴. جلوگیری از خوردگی

روغن موتور باید توانایی جلوگیری یا به حداقل رساندن خوردگی اجزای داخلی موتور را داشته باشد. برای انجام این کار، روغن یا از نظر شیمیایی محصولات خورنده را خنثی می کند یا مانعی بین اجزا و مواد خورنده ایجاد می کند. اگر قطعات خودرو دچار خوردگی یا زنگ زدگی ایجاد شود، این خوردگی‌ها می‌توانند پوسته پوسته شوند و به موتور و قطعات دیگر آسیب بزنند اما روغن موتور با از بین بردن خطر این قطعات کوچک باعث افزایش عمر موتور می‌شود.

راهنمای خرید روغن موتور

راهنمای خرید روغن موتور خودرو

انواع روغن موتور ماشین

اگر تا به حال به فروشگاه قطعات خودروی رفته باشید احتمالاً از تنوع محصولات شوکه شده اید. مارک های مختلف، مقادیر مختلف، وزن های مختلف و حتی انواع مختلف روغن وجود دارد. چگونه می توانید بدانید که کدام یک برای شما مناسب است؟

در واقع آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. اگر به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که چه روغنی برای خودرو شما مناسب است، هر چند وقت یک‌بار باید آن را تعویض کنید و هر بار چه مقدار روغن باید در آن بریزید. اینها همه اطلاعات مهمی هستند که باید به آن دقت کنید زیرا می تواند تأثیر بسیار مهمی بر سلامت موتور شما داشته باشد.

روغن معمولی

روغن معمولی یا همان روغن موتور استاندارد از نفت خام تولید می شود که در یک کارخانه تصفیه شده و افزودنی‌های مختلفی برای بهبود ویسکوزیته و ویژگی‌های محافظ موتور به آن اضافه می‌شود. این روغن موتور دارای نکات مثبت و منفی است. بزرگترین مزیت آن قیمت آن است، روغن معمولی یک گزینه بسیار مقرون به صرفه برای محافظت از موتور و کارکرد نرم خودرو است.

همچنین نسبتاً تاثیر خوبی دارد (این روزها واقعاً روغن موتور بدی در بازار وجود ندارد و با توجه به استاندارد های خودرو شما فقط باید به دنبال مناسب ترین روغن برای خودرو خود باشید).  با این حال، نقاط منفی آن میتواند شما را از خرید این روغن موتور منصرف کند.

این روغن موتور بیشتر برای خودروهایی‌که موتور آنها طراحی ساده‌ای دارد یا برای آب‌بندی موتور خودروی صفر مناسب است. این روغن نمی‌تواند در سرمای شدید به‌طورکامل از موتور محافظت کند و در دمای بسیار بالا هم کارآیی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. علاوه‌برآن، باید تقریبا هر ۴۰۰۰ کیلومتر یک‌بار روغن را تعویض کنید که اگر از خودرو خود زیاد استفاده می‌کنید میتواند برای شما به صرفه نباشد.

روغن فول سنتتیک

روغن موتور مصنوعی یا تمام سنتتیک به طور کامل در یک کارخانه یا آزمایشگاه و از مواد شیمیایی تولید می شود. به همین دلیل، آنها کیفیت بهترین نسبت به روغن موتور های معمولی دارند و با موتور خودرو بسیار سازگارتر هستند. اما این روغن موتور ها نسبت به روغن های معمولی قیمت بسیار بالاتری دارند.

البته باید توجه داشته باشید که عمر روغن های معمولی بسیار کمتر از روغن موتور تمام سنتتیک است (عمر روغن موتور های تمام سنتتیک تقریبا ۱۰ هزار کیلومتر است که بسیار بیشتر از روغن های معمولی است) پس ممکن است در دراز مدت هزینه بیشتری برای تغویض روغن موتور معمولی بپردازید.

روغن نیمه سنتتیک (ترکیبی)

روغن های ترکیبی یا نیمه سنتتیک نوعی روغن هیبریدی هستند که از مواد مصنوعی و طبیعی تولید می شوند. به عبارت دیگر، این روغن موتور ترکیبی از روغن‌ معمولی و سنتتیک است که به همین دلیل به آن نیمه سنتتیک می‌گویند زیرا سعی می‌کند برخی از مزایای هر دو را در عین کاهش معایب آن‌ داشته باشد.

نتایج تقریباً ترکیبی از روغن موتور های مهمولی و سنتتیک است. این روغن موتور کفیت بهتری نسبت به یک روغن معمولی دارد، اما نه به خوبی یک روغن تمام سنتتیک. عمر آن کمی بیشتر از روغن های معمولی است، اما نه به اندازه تمام سنتتیک. وقتی صحبت از هزینه به میان می‌آید، آنها کمی گران‌تر از روغن‌های معمولی هستند، اما نه به اندازه یک روغن فول سنتتیک. به طور کلی، این روغن موتور برای کسانی است که به دنبال کاهش هزینه های خودرو هستند و در عین حال به دنبال یک گزینه خوب برای خرید می‌گردند.

مقدار مناسب روغن برای خودرو

همانطور که گفته شد روغن نه تنها قطعات موتور شما را روغن کاری می کند، بلکه از آسیب دیدن آن نیز جلوگیری می کند. اگر مقدار روغن شما خیلی کم باشد، می تواند منجر به مشکلاتی در روغنکاری قطعات و خنک کردن موتور شود. علاوه بر این، روغن باید در عرض چند ثانیه پس از شروع حرکت خودرو به قسمت‌های بالایی موتور برسد تا اطمینان حاصل شود که آن قسمت‌ها روغن کاری شده و از آسیب محافظت می‌شوند.

برعکس، اگر روغن بیش از حد وجود داشته باشد، می تواند کف کند و به طور موثر قسمت های مختلف موتور را روغن کاری نکند. به همین دلیل، بسیار مهم است که مطمئن شوید که چند لیتر روغن در ماشین شما وجود دارد و چقدر برای خنک کردن و روغن کاری نیاز دارید.

به طور معمول، موتورها به پنج تا هشت لیتر روغن نیاز دارند. با این حال، اندازه موتور شما می تواند بر میزان روغن مورد نیاز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک موتور ۴ سیلندر ممکن است به حدود پنج لیتر روغن نیاز داشته باشد، در حالی که یک موتور ۶ سیلندر به شش لیتر روغن نیاز دارد. معمولاً هرچه موتور کوچکتر باشد، روغن کمتری برای آن نیاز خواهید داشت.

دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید

اولین موردی که باید بررسی کنید دفترچه راهنمای خودرو است. در آنجا، معمولاً نوع روغن مورد نیاز، ویسکوزیته، زمان تعویض روغن و مقدار مورد نیاز شما ذکر می شود.

چک کردن اطلاعات روغن موتور

مورد بعدی که باید بررسی کنید دفترچه راهنمای محصول است. داخل دفترچه محصول یا پشت جعبه آن اطلاعات زیادی در مورد اینکه آیا روغن برای ماشین شما مناسب است یا خیر وجود دارد. مهمترین اطلاعاتی که از محصول باید بدانید دو عدد است. عدد اول ویسکوزیته را در دماهای پایین تر و هوای سرد نشان می دهد. هرچه عدد کمتر باشد، روغن در هوای سردتر بهتر کار می کند.

عدد دوم نشان می دهد که روغن در دماهای بالاتر چقدر خوب عمل می کند. در دماهای گرم تر، روغن ممکن است ویسکوزیته خود را از دست بدهد. بنابراین، یافتن روغنی که بتواند موتور شما را به اندازه کافی در آب و هوای گرم روغن کاری کند بسیار مهم است. دانستن درجه روغن و ترکیب آن با اطلاعات کتابچه راهنمای مالک می تواند به شما کمک کند تا مقدار روغن مورد نیاز خود را تعیین کنید به خصوص اگر در یک آب و هوای خاص زندگی می‌کنید. برای تشخیص بهتر اینکه خودرو شما چقدر روغن مصرف می‌کند می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

خودروبا فیلتربدون فیلتر
پیکان ۱۶۰۰۴/۵ لیتر۴ لیتر
پژو RD – روآ۴/۵ لیتر۴ لیتر
پژو پارس پرشیا۴/۷۵ لیتر۴/۵ لیتر
پژو ۴۰۵ ۲۰۰۰۵ لیتر۴/۵ لیتر
پژو ۴۰۵ ۱۸۰۰۴/۵ لیتر۴ لیتر
پژو ۲۰۶۳/۷۵ لیتر۳/۲۵ لیتر
سمند ملی EF75/5 لیتر۵ لیتر
سمند۴/۵ لیتر۴ لیتر
پراید ۱۳۲-۱۴۱-۱۳۱-۱۱۱۳/۵ لیتر۳ لیتر
رنو P.K – جوانان۳/۵ لیتر۳ لیتر
دوو ماتیز۳/۲۵ لیتر۲/۷ لیتر
ام و ام ۱۱۰ سه سیلندر۲/۸ لیتر۲/۵ لیتر
ام و ام ۱۱۰ چهار سیلندر۳/۴ لیتر۳ لیتر
دوو سی یلو۳/۷۵ لیتر۳/۵ لیتر
دوو ریسر۴ لیتر۳/۵ لیتر
زانتیا۵ لیتر۴/۵ لیتر
پاترول V44/5 لیتر۶ لیتر
پاترول V66 لیتر۵/۵ لیتر
وانت نیسان۴/۵ لیتر۴ لیتر
نیسان پیکاپ۴/۷۵ لیتر۴/۲۵ لیتر
ریو۳/۷۵ لیتر۳/۲۵ لیتر
موسو ۴ سیلندر۵/۵ لیتر۵ لیتر
موسو ۶ سیلندر۸ لیتر۷/۵ لیتر
پژو ۲۰۶ SD3/75 لیتر۳/۲۵ لیتر
نیسان ماکسیما۴/۷۵ لیتر۴/۵ لیتر
گرانجور۶ لیتر۵/۵ لیتر
جنسیس کوپه۶ لیتر۵/۵ لیتر
هیوندا کوپه۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
رونیز۴/۷۵ لیتر۴/۲۵ لیتر
جیلی(ام گرند)۴ لیتر۵ لیتر
تویوتالندکروز-اف جی کروز v8 7/5 لیتر 7 لیتر
تویوتا هایس گازویلی-۲۰۰۸  v4 7/5 لیتر 5/5 لیتر
هیوندای ولستر ۳۵۰۰-۲درب-۴درب 6 لیتر 5/5 لیتر
هیوندای ولستر  (1800-2000)3درب۵ لیتر۵ لیتر
هیوندای النترا۲۰۱۴-۱۸۰۰cc 4/5 لیتر۴ لیتر
مزدا ۳۴/۵ لیتر۴/۲۵ لیتر
پروتون۳/۵ لیتر۳/۲۵ لیتر
تندر ۹۰۴/۸ لیتر۴/۵ لیتر
مگان ۲۰۰۰۵/۵ لیتر۵/۲۰۰ لیتر
مگان ۱۶۰۰۴/۸ لیتر۴/۵ لیتر
سورنتو۵/۷ لیتر۵/۵ لیتر
سانتافه ۲۷۰۰۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
سانتافه ۳۵۰۰۶ لیتر۵/۵ لیتر
سانتافه ۳۷۰۰۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
هیوندای کوپه۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
آزرا۵/۷ لیتر۵/۵ لیتر
سوناتا ۲۰۱۲۴/۵ لیتر۴ لیتر
اسپورتیج- سوناتاV4تا۲۰۱۱۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
تویوتا کمری V44/3 لیتر۴ لیتر
تویوتا کمری V64/7 لیتر۴/۵ لیتر
تویوتا کرولا و ۲۰۰۸۴ لیتر۳/۷۵ لیتر
تویوتا هایلوکس۵/۸ لیتر۵/۵ لیتر
پژو ۴۰۷۴/۲۵ لیتر۴ لیتر
سوزوکی ویتارا۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
سیتروئن C55 لیتر۴/۷۵ لیتر
مورانو۴/۵ لیتر۴/۲۵ لیتر
پرادو V66 لیتر۵/۷۵ لیتر
پرادو اتاق جدید۷ لیتر۶/۵ لیتر
پرادو V45/5 لیتر۵/۲۵ لیتر
بی ام و ۲۰۰۵۴/۵ لیتر۴ لیتر
ویراکروز – AX556 لیتر۵/۵ لیتر
AX355 لیتر۴/۵ لیتر
تویوتا اوریون۶ لیتر۵/۵ لیتر
جنسیس (۳۸۰۰) ۴ درب۶ لیتر۵/۵ لیتر
هیوندا I 304 لیتر۳/۵ لیتر
چری۴ لیتر۳/۵ لیتر
پاجیرو ۳۵۰۰۴/۵ لیتر۴ لیتر
کاپرا۴/۵ لیتر۴ لیتر
پاژن ۳۰۰۰۴/۵ لیتر۴ لیتر
توسان ۲۴۰۰۵ لیتر۴/۵ لیتر
توسان ۲۷۰۰۵ لیتر۴/۵ لیتر
سراتو (۲۰۰۰)V4 – 20114/5 لیتر۴ لیتر
لیفان ۶۲۰/۵۲۰۴ لیتر۳/۵ لیتر
کارنیوال V65/5 لیتر۵ لیتر
ام و ام X33 – 5305 لیتر۴/۵ لیتر
بنز V4 – E 2305 لیتر۴/۵ لیتر
لکسوس A R X 3506 لیتر۵/۵ لیتر
نیسان گازوئیل۵/۵ لیتر۵ لیتر
لکسوس ES 3506 لیتر۵/۵ لیتر
کادنزا۵ لیتر۴/۵ لیتر
گل جدید۳/۵ لیتر۳ لیتر
توجو – بم خودرو۳ لیتر۲/۵ لیتر
ام وی ام ۳۱۵۴/۵ لیتر۴ لیتر
بنز E230 – مدل ۹۲۵/۲۵ لیتر۴/۷۵ لیتر
لیفان X60 شاسی بلند۴ لیتر۳/۷۵ لیتر
ون کاسپین ( میتسوبیشی )۴/۵ لیتر۴ لیتر
ون ( نارون )۴/۵ لیتر۴ لیتر
ام جی مدل ۵ و ۶ – ۱۸۰۰CC5 لیتر۴/۵ لیتر
جن تو ( Gen 2 )3/75 لیتر۳ لیتر
بی ام و i 5206/5 لیتر۶ لیتر
سراتو (۱۶۰۰)V4 – 20114 لیتر۵ لیتر
کیا کارنز۴٫۵ لیتر۴ لیتر
جیلی ام گرند۴ لیتر۵ لیتر
تویوتا لند کروز V65 لیتر۵ لیتر

ویژگی های یک روغن موتور خوب

برای اینکه از خرید خود پشیمان نشوید باید ویژگی های روغن موتور خوب را بدانید که هنگام خرید بتوانید تشخیص دهید که کدام روغن موتور بهتر است.

ویسکوزیته

ویسکوزیته یا گرانروی مهمترین ویژگی یک روغن موتور خوب و با کیفت است. روغن موتور با گرم شدن رقیق‌تر می شود و با سرد شدن غلیظ‌تر می شود. درواقع، روغن غلیظ معمولاً عملکرد بهتری در روانکاری قطعات دارد و اجزای حیاتی موتور شما را بهتر آب بندی می کند. هرچه روغن در برابر رقیق شدن مقاومت بیشتری داشته باشد، عدد دوم (مثلاً 10W-40 در مقابل 10W-30) بیشتر خواهد بود و این خوب است.

در همین حال، در دماهای پایین، روغن باید در برابر غلیظ شدن بیش از حد مقاوم باشد تا همچنان بتواند به خوبی به تمام قسمت های موتور شما جریان یابد. غلظت بیش از حد می تواند راه اندازی موتور را دشوارتر کند و باعث افزایش مصرف سوخت شود زیرا اگر روغن خیلی غلیظ باشد، موتور به انرژی بیشتری برای چرخاندن میل لنگ نیاز پیدا می‌کند.

هرچه عدد قبل از W کمتر باشد به معنی عملکرد بهتر در هوای سرد است، بنابراین روغن 5W معمولاً برای استفاده در زمستان توصیه می شود. هنگامی که موتور روشن می شود، روغن گرم می شود، به همین دلیل است که عدد دوم بالاتر به ویژه برای استفاده های شدید و موتورهای پیچیده تر و داغ تر مهم است.

پایداری حرارتی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم که یک روغن موتور خوب باید داشته باشد پایداری بالای دمای آن است. روغن موتور خوب باید بتواند موتور را در دمای پایین روشن کند و در دمای بالا پایدار باشد. در غیر این صورت پایداری حرارتی ضعیف می‌تواند منجر به از بین رفتن موتور شما به دلیل گران‌روی زیاد شود.

مواد افزودنی روغن موتور

استفاده شرکت های نفتی از افزودنی ها رویکرد دیگری برای بهبود و حفظ عملکرد روغن است. دمای بالای موتور با رطوبت، بنزین، زنگ زدگی، خوردگی، ذرات سایش موتور و اکسیژن ترکیب می‌شود و می‌تواند لجن زده و به موتور آسیب برساند. افزودنی ها با به حداقل رساندن لجن به حفظ روانکاری خوب کمک می کنند. در اینجا دسته بندی اصلی مواد افزودنی و چرایی اهمیت آنها آمده است:

بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته: با افزایش دما تمایل روغن به رقیق شدن را کاهش می دهند.

شوینده ها: بر خلاف شویند هایی که برای شستن لباس ها استفاده می کنید، شوینده های موجود در روغن موتور، سطوح موتور را تمیز نمی کنند. آنها برخی از رسوبات را حذف می کنند – در درجه اول مواد جامد. با این حال، هدف اصلی آنها تمیز نگه داشتن سطوح با جلوگیری از تشکیل رسوبات در دمای بالا، زنگ زدگی و خوردگی است.

پراکنده کننده ها: این مواد ذرات جامد را با نگه داشتن آنها در محلول پراکنده می کنند تا به هم نرسند و لجن، لاک یا اسید تشکیل ندهند و یا با چسبیدن به قطعات به آنها آسیب نرسانند. برخی از افزودنی ها هم به عنوان شوینده و هم به عنوان پخش کننده عمل می کنند.

کاهش اصطکاک: ین افزودنی ها اصطکاک موتور را کاهش می دهند و بنابراین، می توانند مصرف سوخت را بهبود بخشند. برای این کار از گرافیت، مولیبدن و سایر ترکیبات استفاده می شود.

از بین برنده های کف: حرکت میل لنگ از طریق روغن در ظرف روغن باعث ایجاد کف می شود. فوم روغن به اندازه جریان مایع روان کننده نیست، بنابراین روغن ها دارای بازدارنده های کف هستند که باعث از بین رفتن حباب های کف می شود.

بازدارنده های زنگ زدگی یا خوردگی: از قطعات فلزی در برابر اسیدها و رطوبت محافظت می کنند.

راهنمای خرید روغن موتور

همه ما می‌خواهیم که موتور خودروهایمان به خوبی کار کنند. با این حال، بسیاری نمی دانند که برای اینکه یک موتور بهترین بازدهی را داشته باشد و به بهترین نحو کار کند، باید یک روغن موتور مناسب همان خودرو تهیه کنند. انتخاب اشتباه روغن موتور باعث افزایش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش آلایندگی آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد