یکی از موضوعات مهمی که در استفاده از روکش صندلی خودرو وجود دارد نگهداری و افزایش طول عمر آن است. همین که خودرو نو می‌خرید اولین چیزی که برای خرید اقدام می‌کنید روکش صندلی است تا از ریختن مایعات، کثیفی و ایجاد پارگی صندلی جلوگیری کنید؛ به اصطلاح همه ما هدفمان از خرید روکش صندلی ماشین این است که حالت فابریک صندلی‌ها را حفظ کنیم و بتوانیم برای افزایش طول عمر روکش صندلی نکاتی را رعایت کنیم.

بسته به اینکه از چه روکشی استفاده می‌کنید طول عمر آن متفاوت بوده و ممکن است که تا سال ها بتوانید از یک روکش استفاده کنید. اما برخی از افراد هم هستند که با عدم توجه به نکاتی که برای استفاده از آن وجود دارد، شاید به یک سال هم نکشیده، بهترین روکش صندلی را هم دچار پارگی، کثیفی و پوسیدگی کنند.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی کلیه نکاتی که باعث می‌شود عمر روکش صندلی خودرو را افزایش داد بپردازیم و ابزار، مواد و راهکارهایی که برای استفاده طولانی مدت از روکش وجود دارد را به شما معرفی کنیم.

چطور طول عمر روکش صندلی را افزایش دهیم؟

نکاتی که برای بالا بردن طول عمر روکش صندلی وجود دارد شامل چندین بخش می‌شود که عبارت است از شستشو، تمیز کردن و نوع استفاده از روکش. ما در ادامه به معرفی موارد مختلفی می‌پردازیم که همگی برای روکش‌های مختلفی قابل استفاد هستند.

اینکه از روکش صندلی چرم یا پارچه ای استفاده کنید هر یک به این دلیل که از مواد خاص و نوع دوخت متفاوتی که در آنها استفاده کی‌شود طول عمر متفاوتی خواهند داشت. البته که بحث نگهداری هم اینجا مطرح است و برای نوع چرمی باید دقت بیشتری را برای نگهداری صرف کنید. در ادامه برای افزایش طول عمر روکش صندلی چرمی و پارچه ای نکاتی را خواهیم گفت.

افزایش طول عمر روکش صندلی پارچه ای

روکش صندلی پارچه‌ای بسته به اینکه از چه نوع پارچه‌ای در دوخت آن استفاده شده باشد عمر متفاوتی دارد. مطابق با همین موضوع پاک کردن و شستشوی روکش هم شرط مهمی است که با دقت کردن به این نکات می‌توانید عمر روکش صندلی را افزایش داده و تا سال‌ها از یک روکش برای خودرو خود استفاده کنید.که در ادامه به بررسی موارد زیر برای نگهداری از روکش صندلی خودرو پارچه‌ای خواهیم پرداخت:

  • استفاده از چادر ماشین
  • استفاده از پرده برای شیشه‌ها
  • شستشوی اصولی روکش

استفاده از چادر ماشین

نور خورشید بیشترین تاثیر را در کاهش طول عمر روکش صندلی پارچه‌ای دارد. بنابراین استفاده از هر ابزاری که بتواند از تابش مستقیم نور به روکش جلوگیری کند تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر روکش دارد.

می‌توانید از چادر ماشین استفاده کنید تا از تابش نور برای زمان‌هایی که خودرو در پارکینگ قرار ندارد استفاده کنید. خصوصا اینکه شیشه جلو خودرو درست مثل یک ذره‌بین عمل کرده و شدت تابش را افزایش خواهد داد که نتیجه آن کاهش مقاومت در بافت پارچه و کدر شدن رنگ پارچه است.

نکات مهم برای افزایش طول عمر روکش صندلی خودرو

استفاده از پرده برای شیشه‌ها

یکی دیگر از مواردی که مشابه نمونه قبلی تاثیر زیادی در افزایش طول عمر روکش صندلی ماشین دارد، استفاده از پرده درون خودرو است؛ خصوصا برای شیشه جلو که نور مستقیما به روی روکش می‌تابد. برای شیشه عقب هم می‌توانید از این پرده‌ها استفاده کنید.

مزیت دیگر این پرده‌ها نیز جلوگیری از گرم شدن خودرو در فصل تابستان، خصوصا برای خودروهایی است که کولر آنها قدرت کافی ندارد. یا اینکه در مناطق جنوب ساکن هستید که حتی استفاده از کولر پر قدرت موجب می‌شود هوای داخلی خودرو برای برخی افراد زیاد مناسب نباشد.

شستشوی اصولی روکش

شستشوی روکش صندلی خودرو پارچه‌ای باید به شکل درست و اصولی انجام گیرد. اگر صرفا روکش یک لکه گرفته و خبری هم از بوی نامطبوع در آن نیست بهتر است که هیچگاه آن را به صورت کامل نشویید و به جای آن از مواد پاک کننده مثل شامپو فرش یا اسپری مخصوص برای از بین بردن لکه و کثیفی استفاده کنید.

اما اگر چنین اتفاقی هم رخ داد می‌توانید با شستشوی درست و اصولی روکش را تمیز کنید که اگر مواد خاصی در بافت آن وارد شده موجب کاهش طول عمر آن نشود.

به عنوان مثال برخی افراد ممکن است حین اینکه خودرو را تعمیر می‌کنند یا روغن موتور را تعویض کرده‌اند با همان لباس‌های روغن و کثیف در صندلی بنشینند که روغن و کثیفی در بافت پارچه نفوذ می‌کند. در این صورت در دراز مدت تابش نور آفتاب، گرما و عوامل دیگر باعث می‌شود که این مواد شیمیایی به بافت پارچه آسیب وارد کرده و موجب کاهش طول عمر آن شوند.

در چنین شرایطی حتما باید روکش به صورت اصولی پاک شود که شاید نیاز باشد روکش را بشویید تا این مواد شیمیایی به صورت کامل از بافت پارچه پاک شوند.

نگهداری و مراقبت از روکش صندلی چرمی خودرو

روکش‌های چرمی برخلاف نوع پارچه‌ای دارای ساختار خاصی هستند که محافظت از آنها نیاز به استفاده از نکات و وسایل خاصی دارد. در ادامه می‌خواهیم به معرفی چندین راهکار و محصول که به شما کمک می‌کند عمر روکش صندلی چرمی را افزایش دهید می‌پردازیم.

مواردی که برای محافظت از روکش‌های پارچه‌ای در بالا که شامل استفاده از چادر خودرو و پرده داخلی هستند را ذکر کردم برای روکش‌های چرمی نیز صدق می‌کنند. حال از آنجایی که روکش‌های چرمی دارای ساختار و بافت خاصی هستند، باید از موارد زیر هم در آنها استفاده کنید تا در نهایت عمر روکش بیشتر شود.که در ادامه به بررسی موارد زیر برای افزایش طول عمر روکش صندلی خواهیم پرداخت:

  • تمیز کردن مرتب روکش
  • استفاده از اسپری و واکس
  • قرار ندادن وسایل تیز و برنده بر روی صندلی

به صورت مرتب روکش را تمیز کنید

سعی کنید به صورت هفتگی روکش را تمیز کنید. مطابق آنچه در مقاله شستشوی روکش صندلی ماشین ذکر کردیم، تمیز کردن مداوم روکش کمک می‌کند تا هم ظاهر خودرو حفظ شود و هم اینکه عمر آن را افزایش دهید.

نشستن گرد و غبار باعث می‌شود تا به مرور زمان تاثیر خود را روی روکش گذاشته و از سویی دیگر موادی که در این آلودگی‌ها وجود دارد، باعث کاهش طول عمر و از بین رفتن ساختار آن خواهد شد.

نگهداری از روکش صندلی خودرو

از اسپری و واکس مخصوص استفاده کنید

روکش‌هایی که از چرم دوخته شده‌اند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این مراقبت بیشتری دارند. اگر به خوبی از آنها نگهداری نکنید موجب ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و ساییدگی چرم می‌شود. اسپری براق کننده و استفاده از واکس مخصوص چرم ضمن اینکه طول عمر چرم را افزایش می‌دهد، با نرم کردن چرم باعث می‌شود تا از ترک خوردگی و پارگی محافظت شده و در نتیجه طول عمر بیشتری داشته باشد.

برخی از این موارد هم دارای خاصیت محافظ هستند که از چرم در برابر لکه برداشتن جلوگیری خواهند کرد. البته که اگر مایل باشید می‌توانید از پوشش‌ای نانو سرامیکی استفاده کنید تا به عنوان یک لایه محافظ عمل کند. در ادامه بیشتر به معرفی فواید این نوع پوشش‌ها می‌پردازیم.

جلوگیری از قرار دادن وسایل برنده روی صندلی

مطمئنا برای شما هم پیش خواهد آمد که بخواهید برخی وسائل را جابه‌جا کنید. تا جای ممکن وسایلی که دارای ساختار تیز و برنده هستند را در صندوق عقب قرار دهید. اما اگر می‌بینید که این امکان وجود ندارد و مجبور هستید آن را در صندلی عقب یا جلو قرار دهید، حتما از وسیله‌ای که به عنوان یک محافظ عمل می‌کند استفاده کنید.

به عنوان نمونه می‌توانید از یک پتوی دو لایه استفاده کنید که اگر وسایل قرار داده شده روی صندلی دارای لبه تیز هستند آسیبی به روکش وارد نکنند.

استفاده از پوشش سرامیکی یا کاور صندلی برای افزایش طول عمر روکش صندلی

پوشش‌های نانو سرامیکی همانطور که در بالا اشاره کردم موجب ایجاد یک لایه روی چرم خواهند شد که از گرما، اشعه آفتاب و گرد و غبار روکش را محافظت می‌کنند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم اگر از چرم طبیعی یا چرمی استفاده می‌کنید که هزینه زیادی هم برای خرید روکش صرف شده است، از این پوشش نانو سرامیک روکش صندلی ماشین استفاده کنید.

موضوع دیگر به استفاده از کاورهایی برمی‌گردد که روی صندلی قرار می‌گیرند. برای سرنشینان جلو که بیشترین استفاده را دارند، می‌توانید از این کاورها استفاده کنید که هم از روکش محافظت شود و هم اینکه از کثیف شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. این کاورها مزیت دیگری هم که دارند در محافظت از روکش در برابر پرتو خورشید است که صندلی جلو را بیشتر در برمی‌گیرد.

محافظت از دوخت روکش

شاید بیشترین دلیلی که باعث از بین رفتن روکش شود به دوخت آن برگردد. این نکته را باید در هنگام خرید بررسی کنید که برای دوخت از نخ مناسب و نوع دوخت مستحکمی استفاده شده باشد.

پس از خرید روکش برای اینکه از دوخت آن محافظت کنید و باعث افزایش طول عمر روکش صندلی شوید باید از قرار دادن وسایل سنگین و هر چیزی که باعث شود روکش بر روی صندلی حالت کشش به خود گرفته و در محل دوخت شامل کشیدگی از ناحیه نخ‌ها شد جلوگیری کنید. چرا که تکرار بیش از حد این کار موجب پارگی در بافت پارچه شده یا در شرایط بهتر موجب پارگی نخ می‌شود که در هر صورت مجبور هستید مجددا دور تا دور روکش را بدوزید.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ اسپرت سهند به معرفی کلیه نکاتی که باید برای نگهداری از روکش صندلی ماشین و افزایش طول عمر آن دقت کنید پرداخته و به شما کمک کردیم که با رعایت کردن چند راهکار و نکته کوچک، استفاده بهتری از روکش صندلی داشته باشید.

در صورتی که شما هم نکات و ترفندهایی را سراغ دارید که با استفاده از آنها می‌توان عمر روکش صندلی خودرو را افزایش داده و تا مدت بیشتری از آن استفاده کرد، از بخش نظرات این مقاله برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد