از مهم ترین و ضروری ترین قطعاتی که در خودروهای سبک و سنگین وجود دارد رینگ اسپرت و فولادی می‌باشد. در حقیقت وقتی یک خودرو رینگ و لاستیک نداشته باشد هیچ استفاده ای از آن نمی توان کرد. به رینگ برای باد کردن لاستیک ها و استفاده از آن به عنوان چرخ با هدف به حرکت در آوردن خودرو نیاز داریم. درحقیقت بعد از لاستیک مهم ترین قطعه ای که وزن خودرو را تحمل می‌کند رینگ است. رینگ ها توسط پیچ هایی به روی توپی چرخ  وصل می‌شوند.

قبل از استفاده کردن باید رینگ و لاستیک بالانس شوند و اگر این کار انجام نشود لرزش به قدری خواهد بود که عملاً خودرو نمی‌تواند حرکت کند و به مرور زمان آسیب جدی به ستون فقرات راننده وارد می‌شود. با این توضیحات می‌توان  به اهمیت رینگ به عنوان یکی از مهم ترین قطعات خودرو پی برد.

شاید این نکته هم برای شما جالب باشد که بدانید رینگ و لاستیک در میزان مصرف سوخت شما تأثیر بسزایی دارد. اگر رینگ و لاستیک شما استاندارد باشد و به طور منظم و دقیق آن ها را تنظیم کنید مصرف سوخت خودروی شما تا میزان چهار درصد کاهش می‌یابد. رینگ و لاستیک بعد از سیستم تعلیق باعث می‌شود که ضربه های ناشی از زمین به سرنشینان و خود خودرو به میزان قابل توجهی کم شود. نکته خیلی مهم در زمان خرید رینگ اسپرت و فولادی این است که به جنس و کیفیت آن توجه شود زیرا اگر رینگ انتخابی شما فاقد مقاومت لازم باشد احتمال واژگون شدن خودرو افزایش می‌یابد.

اگر شما قصد دارید که رینگ اسپرت یا فولادی برای خودروی خود بخرید و علی رغم حساسیتی که به این موضوع دارید به خاطر تنوع زیاد قطعات و قیمت های بالا و متفاوتی که وجود دارد انتخاب و خرید برای شما دشوار است در این گفتگو همراه ما باشید زیرا ما قصد داریم در ادامه مطالبی را بیان کنیم که می‌تواند در این تصمیم گیری به شما کمک کند.

رینگ ‌چرخ خودرو چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره رینگ توضیح بدهیم باید بگوییم که رینگ در حقیقت یک رابطی است که ارتباط بین لاستیک ها و چرخ را در خودرو برقرار می‌کند. برای ساخت رینگ چرخ به طور معمول از دو فلز منیزیوم و آلومینیوم استفاده می‌شود هر چند برای این که مقاومت آن ها را افزایش دهند معمولاً از فلزات دیگری هم استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که برای ساخت رینگ از فلزاتی استفاده می‌شود که علاوه بر مقاومت بالا دارای زیبایی نیز باشند. استفاده از جنس فولاد که ترکیبی از کربن و آهن است به طور مرسوم برای ساخت رینگ های خودرو استفاده می‌شود.

وظایف رینگ اسپرت در خودرو

اولین چیزی که بعد از شنیدن رینگ اسپرت در ذهن تداعی می‌شود چرخ های خودرویی است که دارای ظاهری زیبا هستند و به طور کلی بیانگر زیباتر کردن نمای خودرو می‌باشد. البته این توصیف ساده نشان دهنده تمام کاربردها و خصوصیات رینگ نیست و وظیفه مهم تر آن این است که مانند یک رابط  بین چرخ و لاستیک در خودرو عمل کرده و برای استفاده بهینه به کار می‌رود.

لاستیک و رینگ بخش هایی از چرخ های خودرو هستند که بعد از سیستم تعلیق اجزایی به حساب می‌آیند که وزن خود ماشین و سرنشینان آن را تحمل می‌کنند. به خاطر همین داشتن اطلاعات کافی و درست برای خرید رینگ اسپرت مناسب از موارد بسیار لازم و ضروری می‌باشد. ازجمله کاربردهایی که می‌توان برای رینگ خودرو عنوان کرد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

میزان فرمان پذیری خودرو را بالا می‌برد، قدرت مانور خودرو را در هنگام حرکت افزایش می‌دهد، به بهبود حرکت چرخ ها کمک کرده و در نتیجه باعث کم شدن مصرف سوخت می‌شود.

انواع  مختلف رینگ‌ چرخ خودرو

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان خرید رینگ اسپرت برای خودرو باید به آن توجه داشت این است که بدانیم چرخ های خودرو از فولاد یا آلیاژ ساخته شده اند. فراموش نکنید که این انتخاب به طور مستقیم بر روی سلامت خودرو شما تأثیر می‌گذارد.

اولین نوع از رینگ اسپرت که می‌توانید برای خودروی خودتان بخرید رینگ هایی از نوع آلیاژی هستند. در کنار رینگ های فولادی، آلیاژ آلومینیوم هم وجود دارد که در مدل های مختلف ریخته گری شده و قالب گیری می‌شود و از نظر استحکام نیز در حد قابل قبولی است. آلومینیوم – نیکل آلیاژی است که از فولاد سبک تر می‌باشد و تأثیر آن بر خودرو این است که باعث می‌شود تایر خودرو با شتاب و سرعت بیشتری حرکت کند.

رینگ های اسپرت آلیاژی در مقابل ضربات هنگام رانندگی در جاده مقاومت کمتری دارند و در صورت وارد شدن آسیب به آن ها به راحتی شکل شان تغییر کرده و ترک می‌خورند.

این که رینگ های  اسپرت خودرو که  از آلیاژ ساخته شده اند تا چه اندازه منعطف هستند و یا میزان شکنندگی آن ها چقدر است به میزان زیادی به این بستگی دارد که درصد نیکل به آلومینیوم در این آلیاژ چقدر است. در صورتی که درصد نیکل بیشتر باشد شکنندگی آلیاژ هم بیشتر خواهد بود.

رینگ هایی هم وجود دارند که در آن ها از پوشش های جلا دهنده، رنگ و یا آبکاری های کروم استفاده شده است و اگر شما از این نوع رینگ خودرو انتخاب کنید باید به این موضوع دقت داشته باشد که این رینگ ها را همیشه باید تمیز نگه دارید و به طور مرتب بازرسی کنید تا از نداشتن ترک و یا خراشیدگی در آن ها اطمینان به دست آورید.

گروه دیگری از رینگ های اسپرت در خودرو رینگ های فولادی هستند. همان طور که از اسم آن ها مشخص است این نوع از رینگ ها قطعاتی می‌باشند که از فولاد تهیه شده اند. چرخ های تهیه شده از فولاد نسبت به آلومینیوم سنگین تر می‌باشند و در هنگامی که این نوع رینگ ها در داخل تایر گذاشته شود در هنگام رانندگی چرخش تایرها سنگین تر احساس می‌شود و همین امر باعث می‌شود که در مرکز ثقل خودرو یک وزن اضافه به وجود آمده و متعاقب آن سرعت و شتاب اتومبیل کاهش یابد.

این ویژگی باعث شده است که رانندگی  با خودرو دارای رینگ اسپرت فولادی در تابستان کمی سخت تر باشد و در عین حال همین خاصیت در فصل زمستان به یک مزیت تبدیل می‌شود.

در مقایسه بین رینگ های فولادی در مقابل چرخ های آلیاژی باید گفت که رینگ های فولادی مقاوم تر هستند، مقاومت خوبی در برابر شوینده ها دارند و شکنندگی آن ها کمتر است. اما یکی از مهم ترین مسائلی که در رینگ اسپرت فولادی باید مدنظر داشت موضوع اصطکاک است که در زمان طولانی می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

اندازه رینگ خودرو بر اساس سانتی متر و یا اینچ مشخص می‌شود که این امر به کشور سازنده آن بستگی دارد تا خریدار بتواند متناسب با مدل خودروی خودش مدل مناسب رینگ تایر را انتخاب و کنترل نماید.

معمولاً برای افرادی که بیشتر رینگ اسپرت با یک ظاهر شکیل و زیبا را می پسندند رینگ خودرو آلیاژی توصیه می‌شود هرچند که مقاومت فولاد بیشتر است و در عوض از نظر ظاهری داری زیبایی کمتری است.

رینگ فولادی بهتر است یا آلومینیومی

این که بگوییم بین رینگ آلومینیومی و فولادی کدام بهتر است به نوع نیاز و استفاده مصرف کننده بستگی دارد. اگر زیبایی و ظاهر رینگ چرخ برای خریدار در اولویت  و اهمیت قرار دارد معمولاً رینگ اسپرت پیشنهاد می‌شود زیرا رینگ های فولادی از نظر ظاهری عادی هستند و دارای زیبایی خاصی نمی‌باشند

اما اگر برای فرد قوی بودن رینگ و استحکام آن در جاده های خاکی مدنظر باشد با اطمینان استفاده و خریداری رینگ های فولادی توصیه می‌شود. رینگ های فولادی را می‌تواند در هر شرایطی استفاده کرد و در مقابل رینگ های آلومینیومی فقط برای جاده ها و سطوح هموار و صاف کاربرد داشته و زیبایی شان از مزیت ها آن ها به حساب می‌آید.

تأثیر رینگ اسپرت بر خودرو

رینگ اسپرت از نوع رینگ های آلیاژی است که در بازار محبوبیت زیادی داشته و باعث می‌شود که ظاهر خودرو جذاب تر و زیبا تر شود. همان گونه که از اسم آن نیز می‌توان برداشت کرد این نوع رینگ بیشتر برای خودروهایی مسابقه ای و اسپرت استفاده می‌شود و دلیل آن این است که به خصوص در پیچ های تند و شدید باعث می‌شود که ماشین راحت تر کنترل شود و فرمان پذیر بودن خودرو را افزایش می‌دهد.

به طور معمول رینگ اسپرت را از آلیاژهای آلومینیومی می‌سازند و دلیل آن این است که هم به راحتی قابل شکل دادن هستند و هم در طراحی و تولید آن ها می‌توان تنوع بیشتری به کار برد. البته نظر عده ای بر این است که این رینگ ها تنها جنبه تزئینی و زیبایی دارند و استفاده از آن ها بر روی عملکرد خودرو تأثیر بسزایی ندارد اما حقیقت این است که رینگ اسپرت هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی بر روی عملکرد خودرو تأثیر زیادی دارد.

از جمله می‌توان به افزایش فرمان پذیری خودرو، راحت تر چرخیدن فرمان، بالا تر رفتن قدرت مانور در هنگام حرکت، افزایش جذابیت و زیبایی خودرو  و بالا رفتن سطح تماسی که چرخ ها با آسفالت جاده دارند و متعاقب آن بهبود یافتن عملکرد سیستم ترمز خودرو اشاره کرد. به بیان دیگر رینگ های اسپرت سطحی را که تایر با آسفالت در تماس است افزایش داده و زمان ترمز گیری را کم می‌کند و خط ترمز را مخصوصاً در زمان ترمز گرفتن های شدید کاهش می‌دهد. البته لازم به یادآوری است که این میزان کاهش به جنس تایر و سایز و نوع آج هم بستگی دارد.

چگونه لاستیک  و رینگ مناسب برای خودرو انتخاب کنیم

معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو سایز مناسب رینگ برای خودرو نوشته شده است. باید به تعداد پیچ ها برای وصل شدن رینگ به توپی چرخ دقت شود. اگر توپی از نوع چهار پیچ است حتماً باید رینگ های چهار پیچ متناسب با آن انتخاب شود. هم چنین باید به سایز لاستیک خودرو هم توجه شود برای مثال اگر سایز لاستیک خودرو 14 می‌باشد فقط باید از رینگ سایز 14 استفاده شود.
نکته بعدی که باید بررسی شود پهنای رینگ چرخ است. اگر پهنای رینگ از یک اندازه مشخص پهن تر باشد چرخش فرمان با مشکل روبرو می‌شود. توصیه می‌شود سایز رینگ همیشه  نزدیک به اندازه استاندارد رینگ خودرو در نظر گرفته شود و تنها ملاک انتخاب زیبایی آن نباشد به خاطر این که احتمال بروز خطا در کیلومتر خودرو وجود دارد.

به چه دلیل رینگ اسپرت می‌کوبد؟

کوبیدن رینگ اسپرت به طور مستقیم  بستگی به وزن و اندازه رینگ مورد استفاده دارد. معمولاً رینگ های اسپرت غیر استاندارد دارای وزن بالایی هستند و همین باعث می‌شود که میزان کوبیدن لاستیک با سطوحی مانند آسفالت افزایش یابد. همین طور برای رینگ های سایز 17 و مشابه آن به میزان قابل توجهی فاق لاستیک کاهش پیدا کرده که در هنگام کوبیدن رینگ اسپرت باید به این موضوع نیز توجه شود.

به چه نکاتی باید در هنگام خرید رینگ اسپرت و فولادی توجه کرد

یکی از نکات مهمی که لازم است به آن توجه شود نوع رینگ است. با توجه به نوع استفاده ای که از خودرو می‌شود نوع رینگ هم مشخص می‌شود. با توجه به اولویت خریدار و کاربردی که مدنظر اوست رینگ فولادی یا آلومینیومی یا اسپرت انتخاب می‌شود. همان طور که گفته شد اگر بیشتر رانندگی در جاده های هموار و صاف مدنظر است و به زیبایی اهمیت داده می‌شود رینگ های اسپرت گزینه مناسبی هستند ولی اگر مقاومت و کارایی و استحکام رینگ در اولویت و اهمیت قرار دارد بهتر است رینگ های فولادی انتخاب شوند.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید رینگ لازم است به آن توجه شود جنس رینگ می‌باشد. رینگ های فولادی به خاطر این که از آهن و کربن ساخته شده اند دارای مقاومت بالایی هستند ولی از نظر ظاهری مورد پسند همگان قرار نمی‌گیرد و برای جبران این موضوع لازم است که از قالپاق استفاده شود که در طرح ها و رنگ های متنوع و زیبایی در بازار وجود دارد. در مقابل رینگ هایی از نوع آلیاژ منیزیوم و آلومینیوم رینگ هایی زیبایی هستند که متأسفانه مقاومت بسیار بالایی ندارند.

از موارد دیگری که در هنگام خرید رینگ لازم است به آن توجه شود می‌توان به اندازه و سایز رینگ، تعداد پیچ های توپی و وزن رینگ اشاره کرد.

قیمت رینگ

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان خرید رینگ باید به آن توجه شود قیمت آن است. قیمت و هزینه ای که برای خرید رینگ پرداخت می‌شود نقش بسیار مهمی در انتخاب خریدار دارد. با توجه به این که برای تولید و ساخت رینگ خودرو از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود، قیمت این مواد اولیه بر روی قیمت نهایی محصول تولید شده تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید مشخص کنید که چه میزان بودجه ای برای خرید رینگ اسپرت یا فولادی می‌خواهید هزینه کنید و با توجه به آن گزینه هایی را که در محدوده بودجه شما قرار ندارند را حذف کرده تا بتوانید در بین گزینه های باقی مانده بهترین و آسان ترین انتخاب را داشته باشید.

آخرین سخن

خرید کردن رینگ تنها با توجه به توصیه افرادی که قبلاً رینگ تهیه کرده اند نمی‌تواند یک راهنما و توصیه کافی برای خرید باشد. البته استفاده از تجربه دیگران همیشه مفید بوده است اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که خودروهای مختلف با هم متفاوت هستند و انتظاراتی که دارنده خودرو دارد و نوع استفاده ای که از ماشین خود می‌کند نیز باید مدنظر قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد