ماشین ها از قطعات و اجزایی ساخته شده اند که هر چقدر هم خوب از آنها نگهداری کنید دیر یا زود فرسوده می شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. ما در این مقاله بهترین زمان تعویض هر یک از قطعات خودرو را جمع آوری کرده و نکاتی را به شما می‌گوییم که باعث افزایش عمر این قطعات و در نتیجه کاهش هزینه های شما می‌شود، پس در ادامه با ما همراه باشید.

روغن موتور

روغن موتور برای عملکرد موتور خودرو حیاتی است و نقش اساسی در سلامت آن ایفا می‌کند. در زیر به برخی از کارکردهای روغن موتور اشاره می‌کنیم:

  • روانکاری قطعات موتور
  • کاهش دمای موتور و خنک کردن قطعات
  • جذب دوده‌های حاصل از احتراق

این موارد تنها برخی از ویژگی‌ها و کارکردهای روغن موتورهای معمولی می‎‌باشد. روغن موتورهای نانو بسیار پیشرفته‌تر از انواع معمولی هستند و به مراتب ویژگی‌های بسیاری را برای موتور شما فراهم می‌کنند. زمان تعویض روغن موتور نانو کمی متفاوت‌تر با سایر روغن موتورها است. به صورت کلی عمر مفید روغن موتور 4000 الی 20000 کیلومتر است و کاملا به کیفیت روغن موتور بستگی دارد.

راهنمای تعویض روغن موتور

اولین مرحله از تعویض روغن موتور که باید آن را در نظر داشته باشید، پارک خودرو در یک زمین صاف است. زیرا شما باید خودروی خود را با جک بالا بکشید و این امر در زمین شیب‌دار بسیار دشوار و حتی خطرناک خواهد بود. بهتر است موتور خودروی خود را به خوبی خنک کنید تا روغن موتور داخل آن داغ نباشد؛ در غیر این صورت ممکن است خطرآفرین باشد.

از یک جک قدرتمند برای بالا کشیدن خودروی خود استفاده کنید و آن را به قدر کافی بالا بکشید. توجه داشته باشید که شما قرار است زیر خودرو بروید و باید فضای کافی وجود داشته باشد. پس آن را به میزان کافی بالا بکشید تا بعدا به مشکل برخورد نکنید.

در زیر خودرو، پیچ تخلیه‌ای وجود دارد که با باز کردن آن روغن موتور تخلیه می‌شود. نخست یک ظرف زیر آن قرار دهید و آن را باز کنید تا روغن موتور به صورت کامل تخلیه شود. توصیه می‌کنیم تا حد امکان روغن موتور را لمس نکنید؛ زیرا ممکن است دستتان را بسوزاند و همچنین کثیفی بسیاری به جای می‌گذارد. بهتر است قبل از شروع تخلیه روغن موتور، دستکش دستتان کنید تا احتمال خطر و کثیفی را به حداقل برسانید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا واشر پیچ تخلیه روغن موتور پوسیدگی دارد؟ اگر پوسیدگی داشته باشد، باید واشر جدید را جایگزین آن کنید؛ زیرا واشر پیچ تخلیه روغن موتور قطعه‌ای بسیار مهم است و در صورت پوسیدگی، امکان نشت روغن موتور وجود دارد. در نهایت پس از اتمام تخلیه روغن موتور، پیچ تخلیه را ببندید.

در قسمت کاپوت و بخش کناری موتور خودرو، محلی برای ریختن روغن موتور وجود دارد که دارای درپوش است. درپوش را باز کنید و یک قیف نسبتا بزرگ را در دهانه آن بگذارید. سپس روغن موتور را باز کنید و آن را درون قیف بریزید. حالا شما تمام مراحل تعویض روغن موتور را انجام داده‌اید. در آخر بهتر است به خوبی پیچ تخلیه روغن موتور و قسمت فیلتر روغن را چک کنید تا هیچ‌گونه نشتی نداشته باشد. اگر نشتی مشاهده می‌کنید، باید آن را از بین ببرید تا بعدا تبدیل به یک مشکل بزرگ‌تر نشود.

نکات افزایش عمر روغن موتور

از جمله عواملی که باعث می‌شود تا طول عمر روغن مورد استفاده برای موتور یک خودرو افزایش یابد، نحوه‌ی عملکرد خودرو و موتور است؛ در صورت این که خودرو مسافت‌های بسیار طولانی را طی کند، در هنگام طی کردن این مسیرها سرعت زیادی داشته باشد، بار زیادی را حمل کرده و مسافت‌های طولانی و سربالایی را طی کند و یا این که فرد راننده برای طی کردن یک مسیر کوتاه (مثلا در ترافیک‌های شهری) به مراتب مداومی خودرو را روشن و یا خاموش کند.
اگر روغنی با کیفیت را برای موتور خودروی خود تهیه کنیم، علاوه بر این که عملکرد موتور بهبود می‌یابد، دیگر نیازی به تعویض مداوم روغن نخواهد بود؛ چرا که سوخت و ساز موتور خودرو نیز بهبود یافته و در نتیجه موتور از مقادیر محدودی روغن برای مدت زمان زیادی استفاده می‌کند.
عامل موثر دیگر در افزایش طول عمر روغن موتور نوع خودرو و همچنین سال تولید آن است؛ مطمئنا با داشتن یک خودروی فرسوده به علت کارکرد نامناسب موتور این خودروها پس از گذشت مدت زمانی زیاد از زمان ساخت آن‌ها، نیاز است که در طی دفعات کوتاه مدت و متوالی برای تعویض روغن اقدام کرد.

روغن ترمز

روغن ترمز مثل دیگر روغن‌های خودرو برای کاهش سایش و برخورد قطعات متحرک استفاده نمی‌شود بلکه یک مایع هیدرولیکی است که تحت فشار کار می‌کند. مسئولیت اصلی روغن ترمز، انتقال نیرو به فشار برای متوقف کردن خودرو و افزایش قدرت ترمزگیری است. به صورت میانگین یک خودرو بین ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار کیلومتر در سال کار می‌کند و در این مدت زمان راننده حدود ۷۵ هزار بار پدال ترمز را می‌فشارد. توصیه اکثر متخصصان این است که روغن موتور باید هر ۲ سال یکبار یا ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود. همچنین حتما این کار را به متخصصان حرفه ای بسپارید و به هیچ عنوان خودتان برای تعویض روغن ترمز اقدام نکنید.

روغن گیربکس

مزایا تعویض به موقع روغن گیربکس:

  • جعبه دنده یا گیربکس و اجزای داخلی آن عملکرد بهتر و خوبی خواهند داشت.
  • قطعات داخل گیربکس عمر مفید بیشتری خواهند داشت.
  • حرارت گیربکس در حد پایینی باقی میماند و همین امر از آسیب رسیدن به آن جلوگیری میکند.
  • از ایجاد سر و صدای قطعات داخلی گیربکس جلوگیری میکند.

روغنی که در گیربکس وجود دارد بعد از گذشت مدت زمانی در اثر فرسایش و حرارت موجود در گیربکس خاصیت خود را از دست میدهد و کارایی گذشته را نخواهد داشت. به همین دلیل برای جلوگیری از تغییر خواص فیزیکی روغن گیربکس باید در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام کرد و آن را با یک روغن باکیفیت و مرغوب تعویض نمود. معمولا در این مواقع برای ماشین های کم کارکرد بازه زمانی تعریف میکنند و برای خودرو هایی با عملکرد نرمال و معمولی بر اساس میزان مسافت طی شده این زمان تعویض روغن گیربکس تعیین میشود.

گیربکس در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود میباشند که گیربکس های دستی حساسیت کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک برای تعویض روغن گیربکس دارند و شما میتوانید دیر تر از روغن گیربکس های اتوماتیک آن ها را تعویض نمایید. بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی خودرو طی شدن مسافت ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر میباشد و شما برای آن که از خرابی و از دست رفتن عملکرد مناسب گیربکس جلوگیری کنید بهتر است در این زمان روغن گیربکس ماشین تان را تعویض کنید. همچنین بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر میباشد و توصیه میشود در این زمان تمام روغن گیربکس را تعویض نمایید.

فیلتر روغن

بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است و بهتر است بر اساس اطلاعات و پیشنهاد سازنده خودرو برای تعویض فیلتر روغن اقدام کنید اما به طور میانگین هر ۱۲ الی ۲۰ هزار کیلومتر باید فیلتر روغن تعویض شود. فیلتر روغن باعث پاک کردن آلودگی های احتراق و رسوبات خاک و کربن از روغن موتور می شود. هنگام عبور روغن موتور از فیلتر روغن، این وسیله آلاینده ها را جذب می کند و آنها را در داخل حبس می کند تا به موتور راه پیدا نکنند. اگر آلاینده ها به موتور برسند می توانند باعث سایش و آسیب بیش از حد به موتور شوند پس بسیار مهم است که برای تعویض به موقع این قطعه اقدام کنید زیرا خرابی یا عملکرد ضعیف این قطعه در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب به موتور خودرو شما شود.

راهنمای تعویض فیلتر روغن

برای تعویض فیلتر روغن ابتدا باید روغن ماشین را تخلیه کنید. درپوش روغن را باز کنید تا روغن ماشین به درون سطلی که آماده کرده‌اید سرازیر شود. باید تا لحظه‌ای که تمامی روغن موجود در ماشین تخلیه شود صبر کنید، که اصولا چند دقیقه زمان می‌برد. (میزان روغن خودرو‌های خانواده کیا، ساینا، تیبا، پراید و ریو اگر دارای فیلتر روغن باشند ۳۷۵۰سی سی و اگر بدون فیلتر روغن باشند ۳۰۰۰سی سی است)

پس از این که تمام روغن ماشین خارج شد، با یک تکه پارچه به تمیزکردن کارتر یا همان سوراخی که روغن از آن خارج می‌شود، بپردازید. هنگامی که این قطعه را تمیز می‌کنید به سالم بودن آن نیز توجه کنید در صورت مشاهده‌ علائمی مانند پارگی و یا هر چیز و هرظاهر غیر عادی دیگری در این قطعه باید این قطعه را نیز تعویض کنید.

بعد از اینکه فیلتر روغن ماشین را باز کردید، صبر کنید که اگر روغن داخل مانده بود خارج شود، بعد از اینکه از نبودن هیچ روغن کارکرده‌ای داخل ماشین مطمئن شدید، مقدار کمی روغن جدید را روی فیلتر روغن جدید ریخته و آن را در جای مشخص خود که فیلتر قبلی را از آنجا برداشته بودید، گذاشته و دوباره پیچ‌ها را ببندید و مطمئن شوید که تمامی پیچ‌ها سفت و محکم بسته شده‌اند.

نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که برای بستن و سفت کردن پیچ‌های فیلتر روغن جدید از آچار مخصوص باز کردن فیلتر استفاده نکنید برای اینکه استفاده از آن برای بستن می‌تواند به فیلتر شما آسیب بزند.

فیلتر هوا

از زمانی که خودرو را روشن می کنید تا زمانی که آن را خاموش می کنید، فیلتر هوا در حال کار کردن است. وظیفه فیلتر هوا، رسانیدن هوای کافی به موتور و پاک کردن هوا از گرد و غبار و آلودگی هایی است که می توانند به موتور آسیب برسانند. اما بهترین فیلترها هم تاریخ مصرف دارند و برای مدت زمان محدودی کار می کنند.

زمان تعویض فیلتر هوا خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان نمونه، خودروهایی که در مسیر های خاکی تردد می کنند، معمولا فیلتر هوای آن ها باید زودتر از خودروهایی که در جاده های آسفالته تردد می کنند تعویض گردد. به همین ترتیب خودروهای موجود در شهرهای آلوده تر، فیلتر هوای کثیف تری نسبت به خودروهای در حال تردد در شهرهای نسبتا پاک تر دارند. علاوه بر این موارد، نوع خود خودرو و همچنین کیفیت ساخت خود فیلتر هوا نیز در این مورد دخیل بوده و یک فیلتر هوای با کیفیت، معمولا مدت زمان بیشتری می تواند عمل فیلتراسیون هوا را در خودرو انجام دهد. به این ترتیب نمی توان مدت زمان مشخصی را برای تعویض فیلتر خودرو در نظر گرفت.

بیشتر شرکت‌های خودروساز توصیه می‌کنند که فیلتر هوا را هر ده تا پانزده هزار کیلومتر یا هر ۱۲ ماه تعویض شود. با این حال، اگر شما به طور معمول در مناطق روستایی یا خاکی رانندگی می کنید، احتمالاً بیشتر نیاز به مراجعه به مکانیکی برای چک کردن موتور و تعویض فیلتر هوا خواهید داشت (هر شش هزار کیلومتر). همچنین در صورت رانندگی در شهرهای شلوغ و پر ترافیک نیاز به تعویض فیلتر هوا در مدت زمان کوتاه تری دارید.

فیلتر بنزین

فیلتر بنزین یا همان صافی بنزین به انگلیسی وسیله‌ای است که به شلنگ ورودی بنزین از باک متصل می‌شود. درون فیلتر سوخت تعدادی کاغذ صافی و شبکه وجود دارد که سوخت را چند مرحله فیلتر می‌کند و در نهایت بنزین خالص را بدون آشغال و مواد اضافی وارد پمپ بنزین می‌کند. کار اصلی فیلتر بنزین، جدا سازی گرد و غبار و یا مواد زائد و همچنین رطوبت و آلودگی های موجود در سوخت می باشد که با این فرآیند مانع از ورود مواد اضافی به مسیر سوخت و بلخصوص انژکتورها می‎شود.

در صورت عدم جدا سازی این مواد زاید موجود در بنزین موجب خرابی انژکتور ها و پمپ سوخت میشود. بنابراین، فیلتر سوخت، عملکرد موتور را بهبود می‎ بخشد و از اساسی ترین قطعات و لوازم مصرفی خودرو شما به حساب می‎ آید. همچنین فیلتر بنزین باعث حفاظت از سیستم پاشش سوخت یا همان انژکتور می شود. فیلتر بنزین در زمانی که خودروی شما در حال کار کردن باشد در حال فعالیت است و از این رو اهمیت بسیاری دارد. ​به همین دلیل، توصیه می شود به طور مرتب فیلتر بنزین خودروی خود را چک کنید و در فواصل زمانی مرتب و بر اساس کارکرد خودرو که در ذیل اشاره شده است اقدام به تعویض نمایید و به هیچ وجه اقدام به شستشو یا تمیز کردن و استفاده مجدد از آن نکنید. همچنین بهترین زمان برای تعویض فیلتر بنزین بعد از طی کردن ۱۰۰ هزار کیلومتر است.

علائم کثیفی فیلتر بنزین

اولین تاثیر کثیفی بنزین را باید در توان کم و پایین آمدن راندمان خودرو جستجو کرد. اگر در شرایط نرمال خودروی شما بد کارکرد یا دارای لرزش بود می تواند از کثیفی فیلتر بنزین نشات گرفته بباشد. یکی دیگر از علائم موجود ،کاهش کشش موتور در سربالایی ها و یا در هنگام گرفتن کولر خودرو است. همچنین اگر صبح ها خودروی شما با تک استارت روشن نشدن شاید به این دلیل باشد که کثیفی فیلتر بنزین باعث عدم رسیدن بنزین به موتور می شود. در این هنگام باید سویچ خودرو را چند ثانیه باز گذاشت تا بنزین به موتور خودرو برسد.

تغییر صدای پمپ بنزین خودرو از دیگر عوامل موجود است. زمانی که سویچ خودرو را باز می کنید پمپ بنزین با صدای خاصی شروع به کار می کند که رانندگان معمولا  به این صدا عادت می کنند .اگر تغییر در این صدا بوجود آمد نشانه این است که پمپ بنزین بدلیل کثیفی فیلتر بنزین زیر فشار بیش از حد است.

در بسیاری از موارد کثیفی و خرابی فیلتر بنزین باعث کثیف شدن و گرفتگی انژکتورها میشود. در این حالت راندمان موتور بشدت کاهش یافته و مصرف بنزین بالا میرود . عبور جرم و ذرات ریز از صافی بنزین و ورود آن به انژکتور باعث مسدود شدن مسیر پاشش سوخت و در نتیجه از کار افتادن یکی از انژکتورها میشود، البته ممکن است نیمی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها مسدود شود که باعث بد کار کردن و لرزش موتور در دور آرام و حالت درجا میشود.

در حقیقت علت اصلی کثیفی انژکتورها خرابی یا غیر استاندارد بودن فیلتر بنزین است بنابر این توصیه میشود همیشه از فیلتر بنزین اصلی استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از فیلتر بنزین کارکرده روی اتومبیل به مراتب بهتر از تعویض آن با صافی نو غیر اصلی است.

لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز چزخ های جلو و عقب ماشین باهم متفاوت است لنت ترمز چزخ های جلو زود تر نیاز به تعویض داشته و بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد باید تعویض گردند اما لنت های عقب عمر بیشتری داشته که بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومترمتغیر می باشد. البته این میزان عمر مفید بستگی به نوع لنت ترمز و همچنین نحوه رانندگی نیز دارد و ممکن است زمان تعویض لنت ترمز را سریع تر کرده و یا به تعویق بیندازد.

زمان تعویض لنت ترمز قابل پیش بینی هست اما نمی توان آن را دقیقا تعیین کرد در حقیقت کوتاه بودن عمر لنت ترمز یا بلند بودن عمر آن مستقیما به نوع رانندگی شما و مسیر هایی که با خودروی خود طی میکنید بستگی دارد. اگر بخواهم بیشتر باز کنم این موضوع رو اگر شما بیشتر در جاده های کوهستانی رانندگی میکنید یا سفر های شما درون شهری باشد نسبت به راننده ای که جاده های صاف و هموار را رانندگی میکند وکمتر سفرهای درون شهری دارد به دلیل زدن ترمز های مکرر درون شهر یا جاده، استهلاک مضاعف روی لنت های ترمز شما وارد میشود و زودتر به تعمیرگاه مراجعه خواهید کرد جهت تعویض لنت ترمز خود یا اگر از جمله رانندگانی هستنید که پرشتاب و سریع در جاده ها رانندگی می کنید، ترمز گیری در سرعت های بالا فشار بیشتری روی لنت های ترمز شما وارد می شود در نتیجه لنت ترمز شما زودتر از حالت معمول نیاز به تعویض دارد.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز

لرزش پدال ترمز

از جمله نشانه‌هایی که به رانندگان خودروهای سواری گوشزد می‌کند که زمان تعویض لنت ترمز آنها فرا رسیده است لرزش پدال ترمز است. به این معنی که اگر هر بار با فشردن پدال ترمز این پدال شروع به لرزیدن کند، نشانه‌ا‌ی از آن است که لنت ترمز خودروی شما مستهلک شده است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نمونه‌ای جدید جایگزین گردد.

نامیزان شدن فرمان خودرو

از تنظیم خارج شدن فرمان خودرو هم می‌تواند به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های فرسوده شدن لنت ترمز شناخته شود. اگر هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید فرمان خودرو به سمت خاصی متمایل گردد و همواره به آن سمت کشش داشته باشد ممکن است که این ایراد مربوط به وجود مشکل در لنت ترمز خودرو باشد. البته نامیزان شدن فرمان خودرو در هنگام فشردن پدال ترمز به طور قطع نشانه‌ی وجود مشکل در لنت ترمز نیست. بلکه این ایراد می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. با این حال بهتر است هنگام مواجه شدن با این مشکل پیش از انجام هر کاری سلامت لنت ترمز خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

ایجاد صدای غیر طبیعی به هنگام ترمز گرفتن

اگر هنگام ترمز گرفتن با صدای ناهنجاری از سوی لنت‌ها مواجه شدید احتمالا به آن معنی است که لنت‌های ترمز خودرو به طور کامل از بین رفته ‌است. بنابراین باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. چرا که در غیر این صورت با هر بار ترمز گرفتن دیسک‌های ترمز خودروی شما یک قدم به سمت رویارویی با یک آسیب جدی و از کار افتادن نزدیک‌تر می‌شود.

فعال شدن چراغ هشدار دهنده

در برخی از خودروهای سواری یک چراغ چشمک زن و هشدار دهنده‌ تعبیه شده است که زمان تعویض لنت ترمز را به اطلاع راننده‌ی آن خودرو می‌رساند. در صورت فعال شدن این چراغ لنت‌های ترمز خودرو باید بلافاصله مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند. مسلما بسیاری از خودروها، به خصوص خودروهای قدیمی، از وجود چراغ یاد شده بی‌بهره‌ هستند. بنابراین باید در این خودروها لنت ترمز را به طور مستمر مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود ایراد آن را با نمونه‌ی جدید جایگزین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد