سوالی دارید؟

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای استراحت و دور شدن از کار و مشغله های روزانه است. برای برخی از افراد، برخی از افراد از این فرصت برای استراحت در خانه استفاده می‌کنند اما برای ما که کمی بیقرارتر هستیم، یک سفر جاده ای با دوستان و خانواده بهترین راه برای گذراندن اوقات فراغت است. اما قبل از شروع سفر، لازم است که ماشین خود را به خوبی بررسی کنید تا از بروز مشکل و خرابی در جاده جلوگیری کنید و مهمتر از همه جان خود و دیگران را به خطر نیندازید. ما در این مقاله لیستی از مشکلات رایج خودرو که در طول سفر رانندگان اغلب با آن مواجه می شوند را به همراه راه های رفع و جلوگیری از آنها جمع‌آوری کرده ایم پس در ادامه همراه ما باشید.

۱. خرابی باتری

شایع ترین مشکلی که می‌تواند برای خودرو در سفر به وجود بیاید خراب شدن باتری است. اگر هنگام چرخاندن سوئیچ موتور استارت میخورد اما روشن نمی شود به احتمال زیاد عیب از باتری است. حتی اگر آمپرسنج نشان دهد که وضعیت باتری خوب است ممکن است باتری برای روشن کردن موتور چند ولت کم داشته باشد. دراین هنگام هر چقدر هم که استارت بزنید ، خودرو روشن نخواهد شد و باید با باتری به باتری کردن موتور خودرو را روشن کنید. بعد از روشن شدن موتور کابل ها را از باتری جدا کرده و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا موتور کار کند. با این کار دینام می‌تواند باتری را مجددا شارژ کند. البته بهتر است که قبل از رفتن به سفر از سلامت کامل باتری ماشین اطمینان پیدا کنید که در طول مسیر به مشکل نخورید.

۲. پنچر شدن یا خالی شدن باد لاستیک

یکی از معمول ترین و رایج ترین اتفاقاتی که میتواند در سفر با خودرو رخ بدهد پنچر شدن تایر است. شرایط بد جاده، وجود چاله‌ها و گودال‌های خیابان، آسفالت نامناسب و همچنین فرو رفتن اشیای تیز و برنده مثل شیشه و میخ روی سطح جاده می‎‌تواند موجب پنچری لاستیک خودروی شما شود. یکی دیگر از دلایل پنچری تایر ها و ترکیدن لاستیک بالارفتن فشار داخل لاستیک است. در بعضی مناطق به دلیل گرمای بیش از حد هوا در فصل تابستان فشار باد تایر ها بالا رفته و زمینه پنچری و ترکیدن لاستیک را فراهم کند. همچنین سرعت بیش از حد مجاز موجب ایجاد حرارت زیاد و بالا رفتن دمای لاستیک ها و در نتیجه تخریب لاستیک‌ها می‌شود و می‌تواند احتمال پنچر شدن آن را افزایش دهد. بالا رفتن دما همچنین باعث می‌شود اشیای تیز به راحتی لاستیک را سوراخ کرده و باعث پنچری لاستیک شوند.

اگر در طول مسیر متوجه شدید یکی از لاستیک های خودرو پنچر شده است یا حجم زیادی از باد آن خالی شده است، خودرو را به کنار جاده منتقل کنید اما توجه کنید در نقاط کور جاده توقف نکنید. تابلوی هشدار دهنده را در فاصله مناسب از خودرو قرار دهید تا دیگر خودرو ها متوجه وجود شما شوند. سپس با استفاده از آچار پیچ های لاستیک را تا حد امکان شل کنید. بعد از شل شدن پیچ ها، جک را از صندوق بیرون بیاورید و سپس قسمتی که در زیر اتومبیل برای جک زدن تعبیه و طراحی شده است را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن جایگاه جک زدن، جک را در زیر ان قرار دهید و سپس با استفاده از اهرمی که به جک متصل است، اتومبیل را بلند کنید و سپس به آرامی پیچ ها را باز کرده و تایر را بیرون بیاورید. سپس لاستیک زاپاس را جا بزنید.

پیش از ترک منزل و رفتن به سفر از سالم بودن وسایل تعویض لاستیک اطمینان پیدا کنید. تایر زاپاس خود را چک کنید مطمئن شوید که زاپاس شما باد کافی دارد. از طرف دیگر، اگر وسایل مورد نیاز برای تعویض تایر را نداشته باشید، تایر زاپاس به هیچ دردی نمی‌خورد. دقت کنید که جک سالم به همراه آچار چرخ متناسب در ماشین داشته باشید. پیشنهاد ما این است که همیشه یک جعبه ابزار مجهز در خودرو خود داشته باشید که در موارد ضرور به کمک شما بیاید.

۳. جوش آوردن موتور

یک مشکل رایج خودرو که در طول سفر اکثر رانندگان آن را تجربه کرده اند جوش اوردن موتور است. موتور به دلایل متعددی جوش می‌آورد و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا اگر موتور جوش بیاورد و شما همچنان به رانندگی ادامه دهید؛ ممکن است به تمام اجزای موتور و میل‌ لنگ شما آسیب‌های جدی وارد شود. احتمال جوش اوردن موتور در جاده های پر ترافیک مثل چالوس، هراز، مشهد را دارید، بسیار بالا است پس بهتر است اگر قصد مسافرت به این مکان ها را دارید به دمای موتور توجه بیشتری کنید. اما اگر ماشین در حین سفر جوش آورد چکار کنیم؟ نکات زیر به شما کمک می‌کنند که این مشکل را رفع کنید.

بخاری خودرو را روشن کنید و درب های خودرو را باز کنید

روشن کردن بخاری به خنک شدن موتور کمک می کند و باعث می‌شود دمای موتور راحت تر خارج شود. این به این دلیل است که بخاری ماشین شما گرمای اضافی تولید نمی کند، اما در عوض گرمایی را که موتور به طور طبیعی هنگام کار تولید می کند، می کشد و آن را به جایی که شما نشسته اید پمپ می کند. موتور خودرویی که جوش آورده باید در سریع ترین زمان ممکن خنک شود. روشن کردن بخاری گرما را از موتور شما خارج می کند و در نتیجه به جای اینکه گرما در داخل کاپوت باقی بماند تا موتور شما داغتر شود، آن را خنک می کند.

هنگامی که موتور خودرو کاملاً خنک شد، خنک کننده را اضافه کنید.

هنگامی که موتور کاملاً خنک شد، سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. اگر سطح مایع خنک کننده پایین است و مایع خنک‌کننده اضافی در وسیله نقلیه خود دارید (سطح مایع خنک کننده یکی از مواردی است که باید قبل از رفتن به سفر آن را چک کنید)، مقداری خنک‌کننده اضافه کنید. پیشنهاد ما این است که همیشه مایع خنک کننده روغن موتور و سایر مایعات خودرو را برای مواقع اورژانسی در داخل خودرو بگذارید.

۴. خراب شدن برف پاک کن

در مقایسه با سایر قطعات خودرو، برف پاک کن ها نسبتاً سست و شکننده هستند و به راحتی خراب یا فرسوده می‌شوند. کار نکردن یک برف پاک کن ها می تواند دردسرساز باشد. اما کار نکردن هر دو برف پاک کن شیشه جلو می تواند شما و دیگران را در معرض آسیب قرار دهد. اگر برف پاک کن های شیشه جلوی خودرو شما خراب شده است، به احتمال زیاد یکی از موارد زیر دلیل آن است:

پاره شدن بخش لاستیکی برف پاک کن

شایع ترین علت خرابی و درست کار نکردن برف پاک کن ها پاره شدن یا آسیب دیدن بخش لاستیکی آنها است. وقتی لبه های لاستیکی تیغه های برف پاک کن پاره می شود، برف پاک کن نمی تواند به آرامی روی شیشه جلو شما حرکت کند و رطوبت یا زباله ها را از بین ببرد. این مشکل هنگام بارش های بهاری مخصوصا در نوروز دید شما را به شدت مختل می کند و رانندگی را ناامن می کند. به همین دلیل حتما قبل از سفر از سلامت برف پاک کن ها اطمینان حاصل کنید

خرابی موتور برف پاک کن

هنگامی که یکی از برف پاک کن ها کار نمی کند، ممکن است به این معنی باشد که موتور الکتریکی داخل برف پاک کن قطع شده یا خراب شده است. برای رفع این مشکل موتور برف پاک کن را بررسی کنید، ممکن است یکی از سیم های مدار شل شده باشد.

سوختن فیوز برف پاک کن

اگر بیش از حد برق به موتور برف پاک کن شما برسد، فیوز به طور خودکار می سوزد. این سوال پیش می آید که چه چیزی باعث سوختن فیوز شده است؟ اگر فیوز هنگامی که در هوای نامساعد رانندگی می‌کنید سوخته باشد، برف مقصر احتمالی است. نفوذ برف و رطوبت به مدار می‌تواند باعث سوختن فیوز شود.

وارد شدن فشار بیش از حد به برف پاک کن

گاهی اوقات به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی فشار زیادی به برف پاک کن های خودرو وارد می‌شود، همین امر موجب سوختن موتور و نیز گاهی موجب آسیب دیدن لبه های لاستیکی آن می‌شود. برف پاک کن ها برای پاک کردن تکه های بزرگ یخ یا برف چسبیده به شیشه جلو طراحی نشده اند. اگر در این شرایط سعی کنید از برف پاک کن های خود استفاده کنید، احتمال آسیب دیدن آنها بسیار زیاد است. هر چیز سختی که باعث اصطکاک یا پارگی تیغه ها شود، برای شما مشکل ایجاد می کند. اگر برف خیس شد و به شیشه جلو چسبید، به هیچ عنوان از برف پاک کن برای پاک کردن آن استفاده نکید. در این موارد باید خودتان به صورت دستی شیشه را پاک کنید و به طور کامل یخ زدگی های شیشه را برطرف کنید. البه اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان سخت و بارش برف سنگین دارد، از برف پاک کن های مخصوص استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد