شرایط زمستانی می تواند رانندگان را با چالش قابل توجهی مواجه کند. دید نامناسب و شرایط لغزنده جاده باعث از دست دادن کنترل وسیله نقلیه شما و تصادف می شود. طوفان های زمستانی، آب و هوای بد و شرایط نابه سامان جاده عامل نیم میلیون تصادف و بیش از 2000 مرگ در جاده ها در زمستان است. پس رانندگان باید نکات ایمنی را برای برخورد با شرایط اضطراری جاده ای زمستانی بدانند. با در نظر گرفتن این موضوع، بسیار مهم است که قبل از شروع سفر در برف، خود را به اندازه کافی آماده کنید.

وقتی زمستان فرا می رسد، ضروری است که اقدامات احتیاطی مناسب را برای خود و وسیله نقلیه خود انجام دهید. همچنین، اتخاذ رویکردی متفاوت در سبک رانندگی به شما کمک می‌کند از موقعیت‌های سخت دوری کنید. در این مقاله به بررسی مهمترین نکات رانندگی ایمن در برف پرداخته ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

چکاپ کردن خودرو قبل از رانندگی در برف

بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل مشکلات فنی خودرو اتفاق می‌افتند و چکاپ خودرو پیش از آغاز حرکت می‌تواند تا حد زیادی مانع از وقوع حادثه برای خودروی شما شود. استفاده از ضد یخ، بررسی میزان روغن موتور، عملکرد صحیح ترمزها، سلامت باتری، برف پاک‌کن، چراغ‌ها و عملکرد درست سیستم گرمایشی از جمله موارد فنی و مهمی هستند که پیش از سفر به مناطق برفی  باید به دقت آن‌ها را بررسی کرد.

بررسی چراغ ها

در زمستان و رانندگی در هوای برفی دید راننده کاهش می یابد بنابراین قبل از سفر باید نور چراغ های خودرو، نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو را بررسی کنید. دقت کنید که شدت نور در زمان رانندگی در شرایط برفی سبب می شود نور در چشمتان بازتاب کند و این برایتان خطرناک است.

بررسی سلامت باتری

باتری خودرو معمولاً ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند، بنابراین بهتر است عمر باتری خودروتان را به خاطر داشته باشید. بهترین زمان برای تعویض باتری فصل پاییز است. اغلب متخصصان پیشنهاد میکنند برای اطمینان از کارکرد صحیح باتری خودرو در زمستان آن را قبل از سرد شدن هوا تعویض کنید تا در فصول سرد به مشکل نخورید.

در فصل زمستان فشار بیشتری به خودرو وارد می‌شود و موتور شرایط سخت‌تری برای کار کردن دارد بنابراین فشار بیشتری به باتری خودرو وارد می‌شود. اگر باتری شما آن قدرها هم مسن نیست بازهم بهتر است نگاهی به آن بیندازید و کابل‌ها و اتصالات را کنترل کنید تا مشکلی نداشته باشند و احتمالاً فرسوده نشده باشند.

اگر پودری سفید رنگ دور اتصالات باتری مشاهده می‌کنید، این بر اثر اسید باتری به وجود آمده است. با استفاده از جوش شیرین و به کمک کمی‌آب و یک مسواک مستعمل می‌توانید آن‌را به راحتی پاک کنید.

بررسی مایعات خودرو

روغن، سطح فلزی موتور را روان می‌کند و از اصطکاک زیاد و نهایتاً آسیب آن جلوگیری می‌کند. چسبندگی یا غلظت روغن تأثیر زیادی بر کارایی موتور دارد. اگر روغن خیلی غلیظ باشد، سرعت شارش آن کم می‌شود و موتور داغ می‌کند.

در فصل زمستان، سرمای هوا باعث بالاتر رفتن غلظت روغن می‌شود، اما این مشکل را می‌توانید با استفاده از خرید روغن موتور با میزان چسبندگی کمتر حل کنید. اکثر متخصصین توصیه می‌کنند روغن خودرو را هر ۳۰۰۰ مایل یک‌بار یا هر سه ماه تعویض کنید.

چک کردن برف‌پاک‌کن

یکی از اصول رانندگی در برف و زمستان که اغلب اوقات فراموش می‌شود، بررسی خرابی برف‌پاک‌کن‌ها در حین رانندگی در جاده است که خطرات زیادی به همراه خواهد داشت. اگر در منطقه مملو از برف و یخ زندگی می‌کنید باید روی خودرو خود برف‌پاک‌کن‌های زمستانی نصب کنید. این نوع برف‌پاک‌کن‌ها سنگین هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که یخ روی آن‌ها جمع نشود و به خوبی شیشه ها را برای دید بهتر شما پاک کنند.

فراموش نکنید که پیش از خاموش کردن خودرو برف‌پاک‌کن‌ها را غیرفعال کنید. زیرا ممکن است تیغه برف‌پاک‌کن روی شیشه جلو منجمد شوند و در جریان راه‌اندازی مجدد به موتور برف‌پاک‌کن‌ها فشار بیاید. دید کم در هوای سرد واقعاً خطرناک است، بنابراین مطمئن شوید تیغه‌های برف پاک کن خودرو کارایی لازم را دارند. پیشنهاد می‌شود هر ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید. مطمئن شوید مخزن آبپاش هم پرشده باشد.

اگر پشت خودرو دیگری در حال رانندگی باشید، احتمال پاشیده شدن نمک یا گرد و خاک جاده روی شیشه جلوی اتومبیل شما وجود دارد. پس حتماً باید در مخزن ماشن، شیشه‌شور مخصوص شرایط برفی و دمای زیر صفر بریزید.

بررسی المنت های شیشه و بخاری خودرو

وقتی که در زمستان شیشه‌های خودرو بخار می‌کند، به دلیل رطوبتی است که در داخل خودرو وجود دارد و بر روی شیشه چگالش پیدا می‌کند و دید شما را محدود می‌کند. بخار آب از پنجره باز یا حتی از نفس کشیدن به داخل خودرو نفوذ می‌کند. المنت‌های شیشه با گرم کردن شیشه این مشکل را حل می‌کنند و هوای موجود بر روی شیشه را خشک می‌کنند. اگر با وجود عملکرد خوب این المنتها همچنان شیشه خودرو بخار می‌کند باید به دنبال بستن منافذ هوا در کنار شیشه‌ها یا درب خودرو باشید.

سرمای هوای داخل خودرو باعث کم شدن تمرکز شما در هنگام رانندگی هم می‌شود. اگر بخاری شما خراب است احتمالاً سیم پیچی بخاری مشکل دارد. اما در قبال گرمایی که داخل خودرو خواهید داشت، صرف هزینه برای تعمیر آن به صرفه است.

استفاده از لاستیک زمستانی برای رانندگی ایمن در برف

نیاز به لاستیک های زمستانی به اندازه نیاز به خودروها در چرخش بوده است ، گرچه با ظهور لاستیک های “تمام فصول”، بسیاری از رانندگان از مزایای لاستیک های زمستانی غافل هستند. این لاستیک ها به منظور فراهم کردن اصطکاک موثر در شرایط زمستانی مشکلاتی مثل برف، یخ و برف و باران طراحی شده اند، لاستیک های زمستانی دارای خصوصیت ترکیبی هستند که اصطکاک کارامدتری را در اوضاع سخت زمستانی مثل کشور کانادا فراهم می کند. انتخاب لاستیک های مناسب برای خودروی شما باید بر اساس سبک رانندگی و هدف استفاده خودروی تان باشد . یادگیری نحوه خواندن علامت های جداره لاستیک مهم است تا مطمئن شوید که بهترین لاستیک زمستانی را برای خودروی تان انتخاب می کنید. داشتن لاستیک های زمستانی مناسب بر روی خودروی تان، در حالی که کمک می کند تا راندمان (بازده) سوخت خودرو را حفظ کنید، نهایت کنترل و اصطکاک را فراهم می کند.

دیگر توصیه ها برای انتخاب لاستیک های زمستانی این است که یک لاستیک زمستانی باریک را انتخاب کنید، لاستیک های پهن تر مانند ماشین های شخم زنی جلو میروند.

از نقطه نظر عملکرد، دو جنبه مهم لاستیک های زمستانی که باید در نظر گرفته شوند توان قدرت سرعت و توان قدرت فشار آنها است. بیشتر لاستیک های زمستانی دارای ویژگی توان قدرت Q-speed هستند که کمتر از لاستیک های با استفاده عمومی است. لاستیک های زمستانی همچنین دارای الزامات فشار لاستیک مخصوصی هستند: هوای سردتر باعث می شود تا فشار لاستیک کاهش پیدا کند، بنابراین چک کردن فشار لاستیک تان در زمستان بیشتر از دفعاتی که در تابستان انجام میدهید حیاتی است.

ترکیب نرم‌تر این لاستیک ها باعث می‌شود که آنها راحت‌تر از لاستیک‌های تابستانی و تمام فصول که از ترکیب سخت‌تری ساخته شده‌اند، در جاده‌ها در دماهای سردتر دست به دست شوند. شیارهای کوچک آنها به برف و یخ گاز می‌زند و آب را با سرعتی سریع پراکنده می‌کند و از شکستن بهتر و کشش بیشتر اطمینان می‌دهد. در همین حال، شیارهای آج عمیق‌تر جمع می‌شوند و برف را نگه می‌دارند تا به چسبندگی برف‌های انباشته کمک کنند و به لاستیک‌ها کمک می‌کنند تا آب را پراکنده کنند و خطر آب‌پلانی را کاهش دهند.

لاستیک های زمستانی چه مزایایی دارند؟

  • لاستیک‌های زمستانی در برخورد با جاده‌های سرد، چه خیس، خشک، برفی یا یخ‌زده بسیار عالی هستند.
  • هیچ چیز مانند برف، برف را نمی گیرد. بنابراین، در مورد برف فشرده، لاستیک های زمستانی شیارهای آج خود را پر از برف می کنند و این امر برف جاده را می گیرد.
  • آج‌های بسیار عمیق آنها می توانند آب بیشتری را پراکنده کنند و به کاهش آب پلنینگ و بهبود هندلینگ کمک کنند.
  • از آنجایی که آنها ایمنی بیشتری در سرما ارائه می دهند و انعطاف پذیری خود را حفظ می‌کنند، سخت‌تر از تایرهای تابستانی پوشیده می‌شوند و بنابراین مقرون به صرفه‌تر هستند.

معایب لاستیک های زمستانی چیست؟

  • همانطور که لاستیک‌های زمستانی در دمای سرد بهتر از لاستیک‌های تابستانی هستند، لاستیک‌های تابستانی در شرایط گرم‌تر و معتدل‌تر بهتر هستند. هنگامی که دمای هوا به بالای +7 درجه سانتیگراد رسید، باید لاستیک‌های زمستانی خود را با لاستیک‌های تابستانی تعویض کنید.
  • داشتن یک مجموعه کامل از لاستیک های زمستانی و یک مجموعه کامل از لاستیک های تابستانی، از جمله لوازم یدکی، می تواند پرهزینه باشد.

نکته:

اگر لاستیک با ” نماد برفدانه کوهستانی ” علامت زده نشده است، این یک تایر زمستانی تایید شده نیست.

استفاه از زنجیر چرخ

سر خوردن ماشین روی برف و یخ اتفاقی طبیعی است که اگر کنترل و مهار نشود منجر به وقوع تصادف، سقوط و حتی چپ کردن خودرو خواهد شد. رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث لیز خوردن ماشین روی جاده لغزنده خواهد شد. حتی گاهی اوقات برای رفت و آمد داخل شهر نیز به دلیل برف و یخبندان نیاز به زنجیر چرخ پیدا می کنید. اگر اهل مسافرت هستید تا پایان زمستان و حتی در ایام تعطیلات نوروزی زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب ماشین و در جای خشک نگهداری کنید. زیرا تغییرات جوی ممکن است شما را غافلگیر کرده و به زنجیرچرخ نیاز پیدا کنید.

هنگام رانندگی به دنبال صداهای غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک ترین مکان ممکن توقف کنید. زنجیرها را کمی شل کنید یا این که آن را کاملا باز کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ ها باید راهکارهای زیر را دنبال کنید :

  • در روزهای برفی بیشتر از 40 کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید ، وگرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد.
  • هرگز با زنجیر چرخ در مکان های غیر برفی نروید.
  • با زنجیر چرخ توقف های ناگهانی نداشته باشید.

نکاتی که قبل از خرید زنجیر چرخ باید به یاد داشته باشید

  1.  حتما سایز مناسبی از زنجیرچرخ را برای چرخ خود انتخاب کنید تا کم ترین آسیبی به چرخ ها وارد نکنید.
  2.  اگر هرگونه خرابی در وصل کردن زنجیر چرخ به وجود آمد ، توقف کرده و آن را برطرف کنید.
  3.  با سرعت آرام رانندگی کنید.
  4.  فقط زمان هایی از زنجیر چرخ استفاده کنید که مجبور هستید.

زنجیر چرخ یهتر است یا لاستیک یخ شکن ؟

اهمیت استفاده از زنجیر چرخ متعدد بوده اما مهم ترین آن این بوده که مانع از لیز خوردگی تایر خودرو در جاده های لغزنده در فصل زمستان می شود در رابطه با اینکه زنجیر چرخ بهتر است یا لاستیک یخ شکن باید گفت که هر دو مانع از لیز خوردن خودرو در جاده های برفی و یخی می شود لاستیک یخ شکن نیاز به نصب در جاده برفی را نداشته و شما قبل از سفر باید که لاستیک های معمولی اتومبیل خود را با این لاستیک تعویض نمایید این لاستیک ها در شرایط عادی به دلیل اسطکاک زیاد با سطح جاده قابل استفاده نبوده و تنها در جاده های برفی و یخی کاربرد دارنداما از لحاظ اقتصادی خرید یک زنجیر چرخ می تواند به صرفه تر از لاستیک یخ شکن باشد.

نحوه رانندگی در زمستان

هنگامی که در بیرون طوفان برف وجود دارد، بهتر است به هر قیمتی از جاده ها دوری کنید. با این حال، اگر در استانی زندگی می کنید که هوای زمستانی آن دائماً توسط برف و یخ پوشیده شده است، دور ماندن از جاده ها واقع بینانه نیست. در اینجا چند نکته برای حفظ ایمنی و امنیت شما در جاده های پوشیده از برف و یخ آورده شده است.

نرم و آهسته رانندگی کنید

در شرایط برفی، کنترل ماشین بسیار دشوار‌تر از شرایط عادی است و حرکت در سرعت بالا نیز تا حد زیادی، کنترل ماشین را از دست راننده خارج می‌کند. به هیچ وجه در شرایط برفی با سرعت بالا حرکت نکنید و برای تغییر وضعیت یا مسیر حرکت ماشین، فرمان را ناگهانی حرکت ندهید. نرمی حرکات و آهسته بودن آن‌ها کنترل بیشتری را روی ماشین ایجاد می‌کند و فرمان پذیری آن را بالا خواهد برد.

در فصلی که برف در حال بارش است و زمین به‌سبب یخ‌زدگی لیز است و هر آن امکان عدم کنترل خودرو وجود دارد، عملِ منطقی این است که آهسته حرکت کنید. هر اندازه هم که در رانندگی حرفه‌ای باشد باز هم اگر سرعت‌تان بالا باشد کنترل کم‌تری روی خودرو دارید. این نکته را به خاطر داشته باشید. از دنده دوم برای رانندگی استفاده کنید. بسیاری از اتومبیل‌های اتوماتیک دارای ویژگی حالت “برف” هستند، در حالی که برخی از تولید کنندگان برای رانندگی با خودروهای دنده دستی، دنده “۲” را پیشنهاد می کنند. ضمنا از رانندگی در لبه راهها و یا شانه‌های راه خودداری کنید.

فاصله مناسب را با خودرو روبرو داشته باشید

فاصله طولی به معنی فاصله میان خودروری شما و خودروی جلویی است. میزان فاصله طولی بر اساس سرعت خودروی در حال حرکت، شرایط جاده و ضرایب مشخص شده در آیین نامه راهنمایی و رانندگی تعیین می‌شود. در حالت کلی بهتر است در هنگام رانندگی در شرایط برفی، تا حد ممکن از خودروی جلویی فاصله بگیرید و از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از حرکت، نحوه محاسبه فاصله طولی در هنگام رانندگی را مطالعه بفرمایید تا بتوانید با رانندگی اصولی و درست، مانع از وقوع تصادف شوید.

کنترل خودرو هنگام لغزش

در هنگام لغزش خودرو تسلط روی فرمان به کنترل خودرو و بازگرداندن آن با حالت پایدار، کمک زیادی خواهد کرد. در هنگام لغزش به هیچ وجه، فرمان را به طور ناگهانی به طرفین نچرخانید. در صورتی که چرخ‌های عقب به چپ یا راست متایل شد و لغزش پیدا کرد تا حدی که ماشین از مسیر خارج نشود سر خودرو را به سمت جهت لغزش مایل کنید و از فشار دادن پدال گاز و ترمز به شدت پرهیز کنید.

برای مثال اگر چرخ‌های عقب به سمت راست متمایل شدند فرمان را به آرامی به سمت راست بچرخانید تا ابتدا و انتهای خودرو در یک راستا قرار بگیرد. در صورتی که خلاف این کار را انجام دهید خودرو از مسیر منحرف خواهد شد و حتی امکان چرخش کامل ماشین به دور خود نیز وجود دارد.

آماده شرایط اضطراری باشید

اگر در زمستان در جاده و برف و بوران گیر کردید، برای حفظ کردن خود، وسیله نقلیه و… از خودرو خود دور نشوید زیرا این کار سبب می شود گروه های امداد و نجات نتوانند سریعا شما را شناسایی و به شما کمک کنند، آنچه مسلم است گروه های امداد و نجات می توانند خودرو را سریع تر از نفر شناسایی کنند و به کمک بیایند.

در صورتی که خودرو خود را در مکانی متوقف کردید، دور خودروتان مثلث های شب رنگ قرار دهید و یا به آنتن خودرو یا پنجره ها پرچم های قرمز رنگ را متصل کنید.
اگر برای گرم کردن خود و استفاده از بخاری، خودرو را برای مدت زمان زیادی روشن نگه دارید لوله اگزوز توسط برف مسدود می شود و منوکسید کربن به درون خودرو راه می یابد.

وسایل مورد نیاز برای رانندگی در برف

اگر قصد سفر جاده ای به مقصدی برفی را دارید. لازم است وسایل اضطراری برای فصل زمستان در وسیله نقلیه خود داشته باشید. اما چه مواردی باید در لیست کیت اتومبیل اضطراری باشد؟

علاوه بر ملزومات آب و یخ شکن ها و لباس های گرم و محافظ ، یک منبع اضطراری باید شامل تجهیزات اساسی مورد نیاز برای کنترل خرابی در جاده باشد. حتی اگر مجبور نیستید اغلب با رانندگی در زمستان در منطقه خود سر و کار داشته باشید. موارد زیادی وجود دارد که می تواند در مواقع اضطراری مشترک کنار جاده مانند: موتور بیش از حد گرم ، باتری خالی ، لاستیک باد یا تصادف اتومبیل ضروری باشد. در اینجا لیستی مفصل آورده شده است که شامل مواردی است که باید در بسته اضطراری خود بسته بندی کنید.

بهتر است مطمئن شوید که مخصوصاً در زمستان از پس یک لاستیک صاف شده یا باتری در حال مرگ برآیید. تجهیزات مربوط به تعمیرات که در صورت خرابی همیشه باید به همراه داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • کابل های باتری به باتری
  • مثلث خطر
  • چراغ قوه (و باتری های اضافی)
  • ابزار تعویض لاستیک (و یک تایر اضافی)
  • کپسول آتش نشانی جمع و جور
  • ابزار چند منظوره
  • نوار چسب
  • دستکش کار

علاوه بر این ، اطمینان حاصل کنید که روغن موتور اضافی را همراه داشته باشید. همچنین اگر در هوای زمستانی رانندگی می کنید ضد یخ را نیز داشته باشید. جلیقه ایمنی با دید بالا نیز توصیه می شود. لباس روشن و بازتابنده برای دیدن رانندگان در هنگام انجام تعمیرات در خارج از اتومبیل ضروری است.

نکات کوتاه رانندگی در آب و هوای برفی

قبل از رانندگی در باران از سلامت خودروی خود اطمینان یابید.

شیشه های خودروی خود را قبل از حرکت و مواجه شدن با بارش باران تمیز کنید تا دید شما نسبت به جاده و اطرافتان افزایش یابد.

از سیستم تهویه مطبوع برای جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه های خودرو استفاده کنید.

قبل از حرکت چراغ ها، برف پاکن و لاستیک های خودرو را بررسی کنید و در صورت خرابی و یا فرسودگی آنها را تعویض کنید.

جاده های مرطوب خطرناک هستند و سرعت و عملکرد خودروی شما در زمان بارش باران کاهش می یابد پس در باران سرعت خودروی شما باید کمتر از حد مجاز باشد.

برای افزایش دید خود هنگام رانندگی در باران چراغ های خودروی خود را روشن کنید.

هنگام رانندگی در شرایط بارانی تمرکز خود را حفظ کرده و حواستان به جاده، خودروی های دیگر و عابرین پیاده باشد. برای جلوگیری از حواس پرتی سیستم صوتی، تلفن همراه و… را خاموش کنیدو با سرنشینان خودرو صحبت نکنید و از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

هنگام رانندگی در باران هر دو دست شما برروی فرمان قرار گیردتا بتوانید خودرو را به بهترین شکل کنترل کرده و از گردش های ناگهانی خودرو جلوگیری کنید.

فاصله خودرو شما با خودروی های دیگر به اندازه 5 ثانیه باشد تا فرصت بیشتری برای توقف داشته باشید و آبِ ناشی از اصطکاک لاستیک خودرو های دیگر با سطح جاده؛ روی شیشه ماشین شما پاشیده نشود.

در شرایط بارانی از ترمز های ناگهانی بپرهیزید زیرا با ترمزگیری های ناگهانی احتمال لیز خوردن خودروی شما وجود دارد و در این شرایط باید سرعت خود را با ترمز هایی کوتاه و ضربه ای کاهش دهید.

زمان نزدیک شدن به پیچ های جاده سرعت خود را به یک سومِ روز های معمولی برسانید و کاهش دهید تا بتوانید خودرو را کنترل کنید.

در صورت مجهز بودن خودروتان به کروزکنترل از آن استفاده نکنید. هنگام استفاده از کروزکنترل در هنگام باراش باران و درصورت وجود رطوب برروی سطح جاده سرعت خودروی شما ثابت می شود و هیچ تغییر وزنی صورت نمی گیرد بنابراین احتمالِ لیز خوردن و کشیده شدن خودرویتان وجود دارد.

اگر دیده مناسبی نداشته و توان دیدن و ارزیابی موقعیت جاده و خودروی خود را ندارید؛ خونسرد باشید و از موقعیت خودرو های دیگر استفاده کنید و با حفظ فاصله مناسب نسبت به خودرو های دیگر حرکت کنید.

در شرایط بارانی از آینه ها استفاده کنید و حواستان به نقاط کورِ جاده و خودروی خود باشد.

از روی آب های راکتِ سطح جاده و خیابان عبور نکنید زیرا احتمال گیر کردن، ترکیدگی لاستیک، آسیب رسیدن به سیستم تعلیق و اجزاء الکتریکی خودرو وجود دارد.

در روزهای بارانی با دقت بیشتری رانندگی کنید زیرا درشرایط بارانی سطح اصطکاک چرخ های اتومبیل با آسفالت سطح سواره رو کاهش می یابد.

مواظب باشید در هوای بارانی حرکت سریع شما باعث پاشیدن آب و گل بر روی عابران پیاده نشود.

• کفش هایی راحت و خشک بپوشید تا در هنگام رانندگی در شرایط برفی بهتر و راحت تر به پدال های خودروی خود تسلط داشته باشید.

• تمام چراغ های خودروی خود را به منظور تامین دید کافی در هنگام بارش برفِ سنگین روشن کنید.

• در شرایطی از چراغ های نوربالای خود استفاده کنید که شعاع دیدتان به کمتر از ۱۰۰ متر برسد.

• در بزرگراه ها خودروهای سبک می توانند با ۱۱۰کیلومتر در ساعت حرکت کنند. در جاده در طول روز کلیه وسایل نقلیه می توانند تا ۹۵ کیلومتر سرعت داشته باشند. در شب کلیه وسایل نقلیه می توانند ۸۵ کیلومتر سرعت داشته باشند.

• سرعت مجاز در جاده های فرعی هم هنگام روز ۸۵ کیلومتر و هنگام شب ۷۵ کیلومتر است. کاهش سرعت به میزان ۱۰ کیلومتر در ساعت، تصادفات و تلفات جانی را کاهش می دهد.

• در آزاد راه ها سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار ۱۲۰کیلومتر و اتوبوس مینی بوس، تریلر و کامیون ۱۱۰کیلومتر و حداقل سرعت این وسایل نقلیه در اتوبان ها ۷۰کیلومتر در ساعت است.

• در طول جاده به علایم و هشدارها توجه کنید.

• در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیک را حفظ نمایید.

• ضخامت عاج لاستیک برای ترددهای برون شهری باید حداقل سه میلی متر باشد.

• به ازای هر ۱۵کیلومتر سرعت به اندازه طول یک ماشین با خودروی جلویی فاصله خود را حفظ کنید.

• در صورت وجود برف در سطح جاده برای حرکت کردن از جای لاستیک خودرو های دیگر استفاده کنید.

• اگر برف چشمان شما را اذیت می کند می توانید از عینک آفتابی استفاده کنید.

• مراقب مناطقی از جاده که در معرض تابش نور خورشید قرار ندارد باشید، زیرا در این مناطق میزان یخ زدگی جاده بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود شما به معنای پذیرش قوانین و مقررات اسپرت سهند است

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره وارد شده پیامک شد
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد